DNs falske nyheter og moralske forfall

Foto: Roland Schgaguler / SCANPIX

I Dagens Næringsliv kan vi på lørdag lese «Historien om milliardærenes nettavis», en fortelling som flyter frem og tilbake mellom fakta og fiksjon. Nettopp dette drømmeaktige scenarioet som pensles ut gjør den også underholdende.

For oss som styreformann og redaktør i mediekanalen Resett er det nesten ikke til å tro hvordan journalistene Lars Backe Madsen og den kontroversielle og tidligere suspenderte Jakob Schultz har kokt i hop en fortelling som knytter Donald Trump, bonderomantikere, finanselite, Breitbart, Steve Bannon, et nystartet politisk parti, Frp, jødehat og Pegida inn i én og samme fortelling.

Journalistene starter med å fortelle at de presenterer historien om en «radikal politisk bevegelse» som intet mindre enn har «hjemsøkt vårt land». Her er det sprengstoff helt fra begynnelsen. Leserne må være på vakt.

Lurås og Dobloug møttes første gang 23. august, dagen før den mystiske middagen i Gimle terrasse som DNs historie spinner ut fra. Vi kan imidlertid lese at «Helge Lurås og Mikkel Dobloug hadde tidligere på sommeren begynt å diskutere hvordan de kunne forandre den norske offentligheten. Blant ideene de luftet, var etableringen av en tenketank». Problemet er bare at vi den sommeren verken hadde møttes eller kjente hverandre, så det er en umulighet at vi kunne ha konspirert slik DN forteller.

DN kan derfor heller ikke ha noen kilder på disse påståtte samtalene den sommeren, i det minste ingen som er ved sine fulle fem. Vi møttes jo ikke, snakket ikke sammen, kjente hverandre ikke. DN har kokt det opp, for passet godt med der man ønsket å lande. Og hvorfor være overrasket? Dette har DN gjort før, mange ganger. Det er lite å bry seg om. Eller er det nettopp det?

Ingen ting ble diskutert sommeren 2016. Første gang Lurås og Dobloug møttes etter middagen 24. august var mer enn tre måneder senere, i desember 2016. Da ble ideen om en tenketank luftet. Det var Lurås som tok initiativet, og det ble gjort for å se om det var mulig å skaffe finansiering gjennom Doblougs nettverk.

At initiativet til en tenketank, som endte med Resett, kom ved slutten av året, månedsvis etter middagen i Gimle terrasse, visste jo DN. Det ble fortalt til DNs journalister under et langt intervju på Resetts kontor på åpningsdagen. Og ja, intervjuobjektet klarte å beholde fatningen på tross av det intense, lyseblå blikket fra journalisten Jakob Schultz, som denne gang tross alt ikke gjemte seg under bordet for å ta bilder av dokumenter etter at folk er gått til pause, slik han er kjent for å ha gjort i norske rettsaler. Var det tilfeldig at DN satte Schultz på saken om Resett, en skruppelløs journalist som de selv har satt i karantene for brudd på elementær presseetikk?

Donald Trump blir også trukket inn i etableringen av Resett.  De involverte tenkerne og kapitalistene deler sympati med den amerikanske presidenten, har DN funnet ut gjennom å saumfare kronikker, få sladder om middager og finne ut hvem som trykker liker på FB-innlegg.

Og nå blir DN virkelig snedige. De tar i bruk «guilt by assosciation». For ikke bare har skipsredere, bankfolk, meglere, Per Gynt, og Kasakhstan kommet med i fortellingen, men nå er også Breitbart og mørkets fyrste, Steve Bannon, blitt introdusert. Marerittet det norske folk står ovenfor skal DN nå virkeliggjøre.

DN skriver: «Et par dager etter at avisene skrev om Breitbart og Lurås, fikk Hans Jørgen Lysglimt Johansen registrert domenenavnet stemalliansen.no.» All honnør til DN for den setningskonstruksjonen, der fikk de knyttet kognitiv forbindelse mellom personer og hendelser som reelt sett ikke ha noe med hverandre å gjøre, ikke har noen forbindelse. Ikke bare er Lysglimt Johansen Trump-tilhenger, men han har også kjøpt rettighetene til det partinavnet som ble diskutert under mystiske omstendigheter i Gimle terrasse 24. august.

Og det er gjennom Lysglimt Johansen nådestøtet skal settes. DN skriver at Alliansens «oransje logo ble utover sommeren forbundet med rasisme og jødehat. DN knytter Lysglimt Johansen til to siterte twitter-meldinger som det allerede er kjent kom fra en falsk profil som ble forsøkt knyttet til Alliansens partileder.  På bakgrunn blant annet av falsknerier tilkjennegir DN full forståelse for at «en velger kom bort til ham og dyttet ham over ende. Hans Jørgen Lysglimt Johansen hadde provosert for mange, for lenge.» Deretter går DN rett over til å fortelle om lanseringen av Resett.

Om noen skulle være i tvil: Det er ingen forbindelse mellom Lysglimt Johansen, partiet Alliansen som oppsto i november 2016 og mediekanalen Resett. Men det er det motsatte inntrykket DN helt uten skrupler ønsker å skape.

Vi trodde nesten ikke våre egne øyne underveis i lesningen av DNs manipulative historie. Artikkelen er basert på oppspinn, sprøyt og bevisst løgn – og den er av høy klasse. Dette er en gjennomtenkt, planlagt drittpakke som prøver å implisere uskyldige mennesker i de mest moralsk forkastelige aspekter av europeisk historie. Resett er vanskelig å svelge. Mediekanalen skal brunbeises uten hensyn til sannhetsgehalt.  Det er pill råtten journalistikk, utført av personer som DN tidligere har satt i karantene, og som de dermed vet opererer i etiske gråsoner, og om ikke det ytterste mørke. Mannen vi bør snakke om er Jakob Schultz.

Artikkelen i DN er et forsøk på sabotasje, som man må kunne spørre seg om ikke nettopp skaper det debattklimaet ingen av oss ønsker. Denne kronikken er således også å betrakte som en klage til PFU.

 


Publisert: Sep 3, 2017 @ 7:30 am


Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

The following two tabs change content below.

Mikkel Dobloug og Helge Lurås

Latest posts by Mikkel Dobloug og Helge Lurås (see all)