Kjønnssegregering med hijab, et svar til Faten

Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

Last updated on September 7th, 2017 at 12:09 pm

Nå svarer Faten på hetsen: – Folk vil tvinge av meg hijaben

Når du bruker hijab i et åpent demokratisk land, hvor vi har kjempet i titalls av år for å sekularisere, likestille, og fått et samfunn bygget på likhet, så virker det provoserende på mange, av flere grunner.

La meg få lov til å forklare:

Når vi møtes i sosiale arenaer i det offentlige rom, være seg i idrett, konsert, kontor e.l , legger vi hierarkiske sosiale strukturer til side. Det betyr at enten man er lege, ingeniør, vaskeassistent, eller trygdet, så er vi like, vi er uten uniform og vi bærer ikke religiøse symboler. Når vi stiller opp på dugnad, så slipper ikke direktørene unna det tunge arbeidet. Vi spør ikke, og vet ikke og vil ikke vite om roller eller status. Man kan heller ikke forlange noen form for særrettigheter i kraft av sin tittel eller stilling.

Man underkommuniserer dette bevisst: VI ER LIKE!

Man flagger altså ikke hvem man er og hva man står for politisk eller religiøst i slike settinger. Og det å forsøke å bruke sin status for å erverve seg fordeler blir sett på som ufint. Også det å reklamere for seg selv, eller sin religion eller politikk i slike rom vil også virke forstyrrende på dette identitetsløse fellesskapet.

Derfor er det i norsk kultur stort sett vanlig at man i anstendighetens navn kler seg enkelt og nøytralt, ikke støtende, ikke viser fram overdådighet i form av ekstravaganse, og ikke overeksponerer sin personlige identitet. Det ville for eksempel virke upassende å komme med en t-skjorte med en tydlig politisk tilhørighet på en fest hvor det er flere gjester. Man forteller på en måte andre at “jeg er som deg”.  Men med hijab sier du til meg at “jeg er IKKE som deg!”. Du insisterer på et syn, en verdi, og tar dermed avstand til meg.

Jeg, og trolig en god del flere, vil tolke dette som om det er viktig for deg å si at du først og fremst er muslim med hijab, og at disse verdiene går langt foran de norskkulturelle.
Demed legges det føringer og begrensninger allerede før vi kommer i noe slags form for dialog. Det skaper avstand og distanse.

I norsk kulturtradisjon har vi utviklet et prinsipp som rett og slett insisterer på likhet, ingen er bedre enn noen andre, ingen er mer verdt. I det offentlige rom er dette en grunnverdi i Norge. Derfor blir jeg litt irritert over folk i hijab.

Hva er det du vil si, og hvorfor er det så viktig for deg å vise at du IKKE vil dele de verdiene som vi andre har? Hva er det som egentlig er budskapet? Er det en demonstrasjon? Føler at du som muslim er bedre enn andre? Er det et opprør?

I en tid hvor vi har lært at islamretninger som salafismen ,som blant andre spres av Islam Net, og flere av de mange andre tolkningene av islam har likhetstrekk med IS, og at menneskerettigheter er nesten fraværende i alle muslimske land, og vi kjenner til jihadistiske miljøer med godt rotfeste i Norge, så blir det rett og slett provoserende. Er det vanskelig å forstå?

Tenk over i bred fortolkning hva slags symbol du har på hodet. Klart jeg forsvarer religionsfrihet, og retten til å ytre sin mening og sin identitet, men bruk av hijab må man forstå i en større politisk kontekst, da man godt kan si at islam langt på vei er en politisert religion, gitt at muslimske land er teokratiske og ikke sekulære.

Innlegget er tidligere publisert på Per Gunnar Merakerlis blogg


Publisert: Sep 7, 2017 @ 12:09 pm


Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

The following two tabs change content below.

Per Gunnar Merakerli

Musikkprodusent og journalist

Latest posts by Per Gunnar Merakerli (see all)

  • Kristoffer Lie

    Dersom hijaben og gudsdyrkelse har forrang fremfor vestlig verdier, så viser
    den enkelte hijabbrukeren dyp forakt for samfunnet som hijabbrukeren (foreldrene) har
    reist til. Hijabbruk lyser forakt for Norge, og våre lokale internaliserte verdier. Så enkelt er det.

    • Harald

      Det er jo nettopp det som er saken. Muslimer ser på seg selv som høyt hevet over alt ikke-muslimsk. Du får aldri se en hijabkjerring på dugnad, ikke muslimer i alminnelighet for den del. De er høyt hevet oss vantro. De kan av religiøse årsaker ikke la seg integrere, og den som fortsatt tror at det er mulig å få muslimer integrert i europeiske land er dummere enn ett lass ved.

  • Nila Griva

    Ja alle er nødt til å gå med norskprodusert topplue, hvordan skulle ellers demokratiet i Nårge overleve?

    • no show

      Så var det dette med å forstå sammenhenger da Nila.
      Klarte du å lese hele teksten uten å få med det som stod der?
      Kommentaren tyder på det.

    • Feliciano

      Spørsmål.. hadde du likt om noen hadde gått offentlig rundt med solkorset eller hakekors?
      Og til og med insistert på å bruke det i alle offentlige settinger som å være programleder på NRK?

  • Inger Svindahl

    Hos oss brukte vi alle skaut i ungdomstida i 60 åra, det var praktisk og høyeste mote, nå kan vi ikke bruke det lenger, for da blir det tillagt en annen betydning.
    Min svigermor gikk ikke utenfor døren uten skaut, noe som hang igjen fra hennes oppvekst på bondegård på Østlandet og rester av kirkepålegg om hodeplagg.
    Mine foreldre var moderne og brukte hatt, som alle andre voksne i bystrøk.
    Etterhvert gikk dette av moten, og nå kan vi gjøre som vi vil.
    http://www.histos.no/eihovudsak/bruk.php?tema=kjonn&fv=&sok=1&offset=0&id=43&id=30&sok=1

    • Olaus Trøgheim

      Du må da vite at skaut og hijab er to vidt forskjellige ting?

      • sveinagronnevik

        Desverre mange historieløse individer som ikke ser at hijab = hakekors, altså et politiskreligiøst hodeplagg som er pålagt/tvunget å gå med.

      • Pål Eggen

        Hva er forskjellen? Skautet har den samme opprinnelige symbolikken som en jihab. Å vise ydmykhet for Gud.

        • Filosofie

          Nei, det stemmer ikkje. Her i landet brukte kvinner skaut av praktiske årsaker. Eit i fjøset, eit til matlaging, eit til opprulla hår og eit til bunaden, ulikt alt ettersom ein var gift eller ugift. Og det var godt og ha rundt hovudet på kaldere dagar og praktisk om ein ikkje hadde stelt håret. Kvinnene gjekk uansett ikkje med desse plagga inne, bortsett frå kokker og til det opprulla håret var tørt. I eldre tid, før min oppvekst på 60-70 tallet, var svarte koneskaut meir vanleg. Men då ulikt etter kvar ein budde her i landet. Skautet her i Noreg har altså ingenting felles med det politiske plagget hijab.

    • Olaus Trøgheim

      Inger Svindahl: Vi noterer oss at du til tross for mange motinnlegg er helt taus. Feig?

      • Inger Svindahl

        Feig, nei. Ante bare ikke at noen hadde svart.

  • MrFeyn

    Grunnpremissene for hijab består av totalitære politiske føringer som sist ble praktisert i Iran, der tvang var og er en del av dette konseptet. Slik kan man si at norske politikere adopterer islamske tabuer på feil premisser og tillater at islamske politiske symboler får gjemme seg bak et tynt religiøst slør som skal dekke over den islamske fascismen, patriarkatet og kjønns-apartheid… Noen paralleller til andre folkelige og tradisjonelle hodeplagg er således helt ute av fase og har ingen legitimitet. Hijab er primært et politisk symbolplagg for promotering av det muslimske brorskapet, hvis hensikt er å fremme sharia og drap på oss urene vantro avkom av aper og hunder, som det står skrevet i de islamske tekstene…
    Noe mer burde myndighetene ikke behøve for å forby plagget og islam.
    islam er ingen religion som sådan, men en lov-religiøs ideologi designet for å dominere og herske over alle vantro og urene… Selve fundamentet i islam er så hatefullt og menneske foraktende at det aldri kan bli fred, eller velstand, der islam får slå rot og plante sine parallellsamfunn. islam kan ikke bygge noe bærekraftig og fredelig, bare rive ned og parasittere andre kulturer, som det har blitt gjort i 1400 år. Ellers hadde det jo ikke vært noe behov for å tvinge seg inn på andre folk og land…

  • Carl Nelson

    Det skulle tatt seg ut hvis alle prester i Norge hadde vandret rundt i gatene i prestekjolene de bruker i kirken om søndagen.

  • Pål Eggen

    Ja, er stort sett enig i det som skrives her. At hijaben er et tegn på politisert islam. Ja, det er det nok. Men det er altså ikke ulovlig å være radikal i Norge. Jeg ser heller ikke den samme kritikken mot andre religiøse uttrykk. Jeg reagerer ikke mer på en hijab enn jeg gjør på en Frp eller Rødt button. Tre ulike ideologiske overbevisninger.

  • Inger Svindahl

    Jeg husker ikke feil, og jeg sier heller ikke at jeg er for et politisk religiøst plagg. Det er gammeldags og ikke lenger påbudt her i landet. Det har det derimot vært, antagelig avhengig av presten.
    https://www.nrk.no/ho/solor-hijab-pa-utstilling-1.12937267
    https://www.antropologi.info/blog/nyheter/2010/hodeplagg
    I Italia er det uhørt å gå inn i en kirke uten å dekke hode og skuldre med et sjal, om du er kvinne.

    • Ingvar Nilsen

      Mitt poeng er at det aldri har vært påbudt for kvinner å dekke seg til i Norge, eller vesten forøvrig, på samme måte som det er under islam.