Halvparten av innbyggerne i Malmø føler seg utrygge

Bydelen Lindängen ligger i Malmø. Foto: Stig-Åke Jönsson / Scanpix

For første gang har politiet i Sverige latt Brottsförebyggande rådet (Brå) kartlegge befolkningens uro for kriminalitet og nedbrutt tillit til politi og rettsvesen på lokalt nivå, skriver Expressen.

Resultatet viser at det finnes store forskjeller, ikke bare for den opplevde personlige sikkerheten, men også for hvor urolige folk er for kriminaliteten i hele samfunnet.

Verst ut kommer innbyggerne i politiområdet sør i Malmø, der bydeler som Nydala, Lindängen og Rosengård inngår. Der oppgir hele 48 prosent at de føler seg utrygge når de går i nærområdet på kveldstid, og mange oppgir at de derfor velger å bli inne. Nord i Malmø sier 36 prosent det samme, og noen få mil unna, i Lund, sier «bare» 22 prosent at de føler seg utrygge ute om kvelden.

– Det er jo naturligvis ikke bra, ettersom det innebærer en illevarslende innskrenkning, sier Mats Löfving, sjef for den nasjonale operative avdelingen i politiet.

Tanken bak undersøkelsen er at svarene skal gå til de respektive politiområdene, slik at det skal være med å bidra til et grunnlag for politiets prioriteringer, hvordan politiet skal jobbe i de enkelte områdene.

– Det er selve poenget med undersøkelsen, at det skjer på et lokalt nivå. Sammen med dialog med for eksempel religiøse samfunn og idrettsklubber kan vi se hva som bør gjøres, og hvem som bør gjøre det. Til sammen kan det blir en ganske stor kraft, sier Løvfing.


Publisert: Nov 20, 2017 @ 10:08 am


Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

The following two tabs change content below.
  • Infowarrior

    Malmø er kjørt

  • Avatar

    De trenger en mur slik de har i Gasa.

    • TheWest

      Da begynner de snart å skyte “fyrverkeri” over den.

  • Cecilie_M

    Det har vel desverre godt veldig galt med Sverige, skaden er vel uopprettelig. Litt på siden men I Europa og Norge har vi brukt og si “et liv tapt i trafikken! Er ett for mye” men nå har det tydeligvis blitt en viss aksept og tolleranse for dette etter at terroristene har begynt og ta liv med motoriserte kjøretøy!! For da blir vi oppfordret til og “keep calm, carry on” som om ingen ting har skjedd og ikke la oss skremme eller endre livene våre av den grunn.

  • P54

    Jesus er svaret.

    • invernes

      Amen.

    • TheWest

      Kan du utdype dette?

      • P54

        Enten du er hvit, brun, gul, sort eller blå så er vi alle syndere. Syndere arver ikke evig liv. Gud ordnet det slik for oss at Han for 2000 år siden åpenbarte seg i menneskeskikkelse (Jesus) og gav sitt liv for å dø for våre synder slik at hver den som tror på Ham ikke skal fortapes, men ha evig liv. Jesus betyr Gud frelser.

        For at du skal tro må det først forkynnes da troen kommer av forkynnelsen. I land med kristendommen kunne man forkynne fritt, men i land med andre religioner kunne det føre til forfølgelser og døden. Som troende på Jesus som frelser lærer Bibelen oss hva som er rett og galt i Guds øyne.

        Vesten baserte landets lover på Guds ord og Jesu Kristi lære. De siste 100 år har det vært en utvanning av kristendommen og de siste 50 år har lover blitt forandret bort fra Bibelens lære og samfunnene går i oppløsning. Gud ord ble forkastet og Hans beskyttelse over de “kristne land” avtok. Landene ble mer og mer sekulære og i frihetens navn ble alt det som Gud hater lovlig. Folk går tilbake til hedenskapen og siden folk ikke lenger brydde seg om Gud og Jesu Kristi lære fylles nå de “kristne land” med andre religioner som Islam, hinduisme og buddhisme. Mer vold og kriminalitet blir resultatet.

        Folk må igjen vende seg til Gud og til Jesus for frelse. Da kommer nye interesser og et nytt liv som vender seg bort fra det gamle. Bibelen, Guds ord, blir levende og viser vei for hvordan Han vil vi skal leve. Derfor kjempet man i 2000 for kristendommen og fikk utryddet hedenskapen. Der hvor Islam dominerer ender det gjerne med alvorlige forfølgelser, tortur og død hvis man forkynner evangeliet, bærer Bibel eller tror på Jesus som frelser.

        Bibelen lærer oss at et land beskytter seg mot fienden og at hvis en inviterer fremmede religioner inn i et land hvor Guds lover og Jesu Kristi lære har vært retningsgivende vil et land bli ødelagt. Jesus sa at Han er veien, sannheten og livet og at Guds ord er sannhet.

        • TheWest

          Nettopp, i dag dyrker folk bare seg selv og penger, har du vært innom bloggen Spikers Corner? der diskuterer de akkurat dette som du nevner og de har Disqus 😉

          • P54

            Takk for tipset. Her kan du lese mer ved å google: “Flyktningkrisen Vesten invaderes av flyktninger fra Midt Østen og …..”

    • Ingvar Nilsen

      >Jesus er svaret.
      Og jeg er spørsmålet

  • invernes

    Bare politikerne der føler seg trygge men det kommer en dag da de og blir redde.

    • Jan Petter Glendrange

      Da er det for seint.

  • Henning Rutledal

    Halvparten av innbyggerne i Malmø, gjør halvparten av innbyggerne i Malmø utrygge!

    • Avatar

      og over halvparten av innbyggerne i Malmø sør er ikke svenske. så disse 48% var nok 100% av de etnisk svenske.

  • Gothminister

    Svenske myndigheter som Norske. Bryr seg svært lite om egen befolkning og deres frykt. De slipper heller til intellektuelle folk som Gule. Han kan fortelle oss at de redde lider av islamofobi og ikke minst fremmedfrykt og det skal ærligtalt ikke tas på alvor. Det er noe de selv må jobbe med, for frykten er grunnløs. Må vi da forstå.

    • Torgunn

      Gule er ikke “intellekturell” i vanlig betydning av ordet. Han er faktisk en terrorist.
      Det er helt utrolig at han får breie seg i vårt høyskolesystem med sine merkelige synspunkter om islam.

      • Gothminister

        Selvsagt er han ikke det. Men NRK og andre fremstiller han som intellektuell.

    • Furusk

      Gule er en vaskeekte terrorist som ble fersket i bombetransporten til PLO.
      Han ble ikke straffet for det av en merkelig grunn. Men ha er å sammenligne med
      norske IS krigere som nå blir satt i fengsel ved hjemkosten.

  • Tor Anders Engen

    Løsningen er enkel. Det er å fjerne de multikulturelle.

  • Infowarrior

    Målet ser ut til å være at alle føler seg utrygge

    • RuthOphaugWold

      Halvparten føler seg utrygge, – den resterende halvparten gjør at den andre halvparten føler seg utrygge ! Måtte det engang snu forhåpentligvis ……

  • Jens – alt er på Twitter

    Hvor mange av Socialdemokraterna og Moderaterna føler seg utrygge når de går ut på nattestid?

    Regner med at det er betydelig færre enn 48%.

    Ikke helt rettferdig når det var disse som organiserte at Malmøboerne skulle føle seg utrygge.

  • Jon H

    Dette er altså det venstresiden, innvandringsliberalere og div. ulike godhetsposører kaller ‘berikelse’ av samfunnet. De samme menneskene kjemper alle sammen – enten det er i Sverige eller i Norge – for å ta inn flest mulig ikke-vestlige til landet. Tusenvis på tusenvis hvert eneste år. Til tross for stadig eskalerende problemer som følge av masseinnvandringen og hemningsløs multikultureksperimentering.

    Hva sier de innvandringsliberale og godhetsposørene nå da? Er det helt greit med stadig økende utrygghet i befolkningen? Er det helt greit at folk i mange områder ikke lenger tør å gå ut om kvelden, slik det rapporteres fra Brottsförebyggande rådet?

    Skal dere innvandringsliberale og godhetsposører bare fortsette å bagatellisere alt dette som mange opplever svært problematisk og traumatisk? Skal dere bare fortsette i det uendelige å bortforklare og tåkelegge? Eier dere ikke skam?

    Det samme går til journalister i hovedstrømsmedia – eier dere ikke skam? Dere nekter kategorisk å opplyse folk ærlig om disse massive og stadig økende problemene og i parallell støtter dere opp under masseinnvandringsregimet på ulike måter.

    Kan dere innvandringsliberale, som kjemper innbitt for å at vi skal ta inn titusenvis på titusenvis av flere ikke-vestlige innvandrere fra radikalt annerledes kulturer – og dermed hive bensin på bålet – forklare hva samfunnet skal gjøre for å få bukt med alle disse eskalerende svært urovekkende og negative samfunnsproblemene både i Sverige og Norge?

    Før vi ev. tar inn flere fra ikke-vestlige land bør vi gjerne få orden på alle de massive og stadig økende problemene? Hvordan skal vi klare det?

  • Torgunn

    Migrasjonen fra Afrika og Asia har ført til uhygge over hele Norden.
    Dette i tillegg til rasering av velferden. Politiere må slutte å rette seg etter pressgrupper og NGO, offentlig finansiert, som skal redde verden ved at elendigheten bringes til Norden, istedet for å løse problemene der de eksisterer.
    Det gjelder spesielt befolkningseksplosjon i u-land med migrasjon som konsekvens.

  • StemmerBlankt

    Om bare halvparten av innbyggerne føler seg utrygge, så har jo ingen sviktet?
    Unødvendig undersøkelse.
    Kjør på som før!
    Alle skal med!

  • invernes

    Nå var det jo kors farerne som jaget vekk islam fra Europa så det stemmer ikke. 🙂

    • P54

      Tenk hva som hadde vært her hvis Islam hadde invadert Europa for 1000 år siden.

  • P54

    At du itte skjems. Tenk å kalle Jesus en hanrei. Jesus var ikke gift og Jesus er Gud kommet i menneskeskikkelse for å dø for våre synder. Du kaller Han som skapte deg for en hanrei. Jesus skapte både Odin og Muhammed og Jesus sa aldri vi skulle snu det andre kinnet til alle ting som skjer her i verden.

    Det Jesus mente med å snu det andre kinnet til var at hvis noen fornærmet deg skulle du ikke la deg provosere til vold. Hvis du derimot ble utsatt for vold nektet Han aldri noen å forsvare seg.

  • P54

    Jesus og Islam representerer to forskjellige makter, lys og mørke og Jesus sa at lys kan ikke ha fellesskap med mørket. Mørket må komme til lyset, Jesus.

  • P54

    Anbefaler å lese dette, google følgende: “Flyktningkrisen Vesten invaderes av flyktninger fra Midt Østen og …..”