OSLO 2001026 Elever i videregående skole. Lærer underviser i matematikk. Matteundervisning. Skriver på tavlen. Kritt og svamp. Tavle. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX NB! Modellklarert.

En professor i matematikk ved universitetet i Illinois, Rochelle Guiterrez, hevder at mattelærere bør være oppmerksomme på “politikken matematikk bringer med seg” og at algebra og geometri bidrar til å forevige ufortjente privilegier hos hvite elever, ifølge CampusReform.

Rochelle Guiterrez frykter at pensum som legger vekt på Pytagoras og pi skaper et inntrykk av at matte stort sett har vært utviklet av grekere og andre europeere.

− På mange nivåer opererer matte som hvithet. De som får æren for å utføre og ha utviklet matematikk, de som er kapable i matematikk og de som anses være en del av den matematiske miljøet er generelt sett ansett som hvite, sier Guiterrez.

Ifølge Guiterrez bidrar også matte til å sementere hvite menneskers privilegier, fordi økonomien premierer mattekunnskaper som gjør at matteprofessorer, som er overveiende hvite, også får “ufortjente privilegier”.

Hun bekymrer seg for at evaluering i matematikk også kan bidra til å sementere diskriminering av minoriteter, særlig om minoritetene scorer dårligere enn hvite.

Advertisements

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]