Mohammad Faiz Alamsen. Foto: Privat
annonse
annonse

Mohammad Faiz Alamsen samarbeider med Tahir ul-Qadri, som blir hyllet for sitt dialogarbeid. Men andre kaller ham en «ulv i fåreklær».

Mohammed Faiz Alamsen var ni år gammel da han kom til Norge. I 1975. I bagasjen hadde han barndomsminner fra krigen mellom India og Pakistan i 1971. En oppvekst som hadde satt spor.

–Det var en helt annen verden. Jeg bodde i en landsby der alt var laget av leire. På skolen banket læreren deg om du var for dårlig. Alt snudde seg da vi kom til Norge. Jeg trivdes godt. Det var mye kjærlighet blant nordmenn og vi fikk alle rettigheter. Jeg gikk på Marienlyst og senere på Haugen skole og har tatt datateknikk, Handel og kontor, sier Faiz.

annonse

I 1989 var han en ung mann på besøk i hjemlandet Pakistan. Der hørte han en karismatisk muslimsk lærd Dr. Tahir ul-Qadri. Det ble en opplevelse som skulle sette livet hans på en ny kurs.

–Dr. Qadri var for at kvinner skulle ha like rettigheter og være aktive i det norske samfunnet og  være aktive i moskeene, at ungdom skulle bli hørt og satset på. Alle frihetene profeten vår gir oss som jeg ikke visste om, alt det fikk jeg høre om gjennom ham. Mye av det han snakket om så jeg i Norge, gjennom velferden og demokratiet.

–Han sa har du fred i hjertet vil du skape fred. Allah gir kjærlighet til mennesker mens Shaitan (muslimsk navn på djevelen, red. anm.) gir deg hat.

annonse

Bakgrunn: Les flere saker om islam

Åndelighet og karisma

For Faiz ble relasjonen til Qadri et helt liv. Han hadde en åndelighet og en karisma ved seg. Han fikk ham til å føle kjærlighet, ikke hat. Dessuten var han ikke som de andre mullaene, han snakket alltid å ta være på medmennesker han sa aldri noe om at vi skulle ha skjegg, eller ikke gå med vestlige klær.

–Det eneste han sa var at du må ha kjærlighet til alle uansett, fordi det er Profetens lære. Og i Norge må du følge norsk elover og regler.

Siden har de reist jorda rundt sammen. Det har blitt et helt liv.

Faiz stod også i salen da daværende innvandringsminister Sylvi Listhaug tok et kraftfullt oppgjør med den pakistanske religiøse lederen.

Hun påpekte at Qadri hadde støttet blasfemilover i Pakistan.

– Dette er ikke forenlig med norske verdier, og jeg vil spørre hovedtaleren om han står for dette, sa innvandrings- og integreringsministeren.

annonse

Hun fikk aldri svar.

–Sylvi er en løs kanon. Når vi inviterte henne, fikk vi beskjed om at vi kunne forvente alt. Qadri er vant til at det blir sagt og skrevet masse rundt ham. Han skal gjøre jobben sin, som er å hindre ekstremisme. Han har kjærlighet til alle, Listhaug merket også det.  

–Men hvorfor være for blasfemilover? Hvorfor forsvare å drepe noen på grunn av hva de tror på?

–Hvis du ikke har en sånn lov i Pakistan, så vil de ekstreme bare drepe det mennesket. Så den loven beskytter.  Ikke en eneste pakistaner har blitt hengt, men de blir frikjent. Det er en stor prosess man må igjennom for å dømme noen.

–Ikke henrettet nei, men mennesker som Asia Bibi har fått livet ødelagt?

– Rettsvesenet fungerer ikke. Asia Bibi burde ha blitt frikjent. Men Pakistan er veldig spesielt. Medlemmer av vår organisasjon, Minhaj har blitt drept. 14 døde og 100 skutt, direktesendt på alle pakistanske kanaler. Dette var under Nawaz Sharifs regjering i 2014 , uten at det har fått noen konsekvenser, sier Faiz og understreker at han har håp om endring med Imran Khans nye regjering.

– Men hvorfor forsvare blasfemilover overhodet?

– Jeg forsvarer ikke det. Men dere må forstå at om loven ikke var der. Da ville drapsbølgen øke og mange uskyldige ville bli drept.

–  Al-Qadri sier at loven var noe han var med på å få på plass. Da må han jo mene det?

–  Om loven ikke finnes får du problemer. Han har opplevd at hvordan det var før. Folk ble drept fordi noen sa de hadde brent Koranen, helt uten bevis.

–  Hva mener du om blasfemi i Norge?

annonse

–  Her må vi følge norsk lover og regler, det får den norske staten ta seg av.

– Men du bor jo her? Kan du ikke mene noe om det?

– Folk forstår ikke vårt forhold til profeten og hvor mye vi respekterer ham. Men om noen tegner ham, skal man ikke ty til vold. Vi bor i et demokratisk og fritt land. Sånn som da han i Danmark ble angrepet. Det var feil måte å gjøre det på.

– Viser ikke saken at det er reelle problemer med å sameksistere med islam i Europa?

– Jeg tror ikke det. Moskeene må ta tak i det og oppfordre til å følge norske lover og regler. Vi må også se at høyreekstremismen har vokst kraftig. Breivik begynte med ekstreme holdning og pang så hadde Norge en terrorist som drepte uskyldige på grunn av hans hat mot systemet.

Ulv i fåreklær
Faiz ble med i det som skulle bli Minhaj ul-Quran, et muslimsk trossamfunn som følger Qadri, av mange ansett som en “moderat muslim”, men som kritikerne kaller en “ulv i fåreklær”. En mann som presenterer seg som moderat, men egentlig har ekstreme meninger.

For å få frem hvor moderate de var, trekker Faiz frem en historie fra det muslimske trossamfunnets tidlige dager i Oslo. Da lå moskeen i Calmeyers gate.

– I samme byggets under etasje lå det en homo klubb, med sauna og alt sånt. En natt fant imamen en full mann liggende ute på gaten, utenfor klubben. Han tok ham med opp i moskeen og la ham på rommet imamen brukte som et soverom.

Da mannen våknet dagen etter var han fortumlet.

– Hvor er jeg? spurte han.

– Du er i moskeen, svarte imamen.

– Men jeg er jo en dere mener er synder, sa mannen og pekte på seg selv.

– Du er et menneske, svarte imamen ifølge Faiz.

– Folk kan være syndere, men de er fortsatt mennesker, legger han til. Det er synden, ikke synderen som er et problem.

Faiz forteller en annen historie. Fra et seminar med Røde Kors og Minhaj Ungdom. Da snakket han om at tvangsekteskap ikke er lov i islam.

– Folk reagerte voldsomt på det. De ble sinte fordi vi sa dette til barna våre og jeg fikk flere drapstrusler, forteller han.

Han er opptatt av at muslimske barn får tydelig beskjed om å tilpasse seg det norske samfunnet.

– Hvis en norsk venn spiser gris skal du ikke si æsj. Vi skal feire jul, det er ikke noe farlig.

– Andre muslimer hevder det et haram, ulovlig tilbedelse?

– Det er vranglære. Profeten åpnet moskeen for kristne og det gjorde også dr. Qadri. Dessverre er det mange som mangler utdannelse også er det ekstreme imamer på nettet.

– Lederen vår sier at vi ikke kan kalle nordmenn vantro. dere er de fredelige, dette er fredens land, legger han til.

– Hva tenker du om human-etikere som argumenterer mot skolegudstjenester av hensyn til muslimer?

– De utnytter situasjonen. Det var en gang i barnehagen at de ikke fikk lov til å gå i Luciatog. Da brukte de muslimene som argument, men det viste seg at det ikke var noen muslimske foreldre som hadde noe mot å gå i tog. Det var ateistene som sto bak.

– Vi har ikke noe mot å lære om kristendommen. Jeg synes det var bra med kristendom på skolen, for da fikk du med deg den  etikken. Kristne, Jøder og Muslimer har samme stam far Abraham. Vi kan samarbeide med pga likhetene og la uenigheter ligge.

– Hva tror du er grunnen til at så mange nordmenn er skeptiske til muslimer?

– Vi kan takke de ekstreme gruppene som mullah Krekar og Profetens Ummah for det. Så skjer det negative ting, som for eksempel pakistanere som ikke vil feire jul. Det er vår plikt å følge det norske systemet, sier Faiz og nevner eksempler på andre saker han mener har skadet muslimene i Norge.

– Det er haram, ulovlig. Alkohol, svinekjøtt også å lure trygdesystemet.

– Noen muslimer sier det  lov fordi Norge er en vantro stat?

– Nei, islam er helt klart. Enten du bor i Norge eller Pakistan. Lovene gjelder for deg. Koranen er helt klar du skal følge lover og regler og ikke skape kaos i et system. Du skal følge reglene. Muslimene skulle vært forbilde, men dessverre så er det noen få som ødelegger for alle.

– Men er det noen få? Hvor mange tror du tenker som deg?

– Jeg tror 90 % tenker som meg. Profetens Ummah og Mullah Krekar slenger mest med leppa.

– Hvorfor tror du grupper som Islam Net som lærerer muslimsk ungdom salafistisk islam har blitt så store?

– De er flinke til å markedsføre seg og bruke nett. De andre moskeene er stort sett tafatte. De fleste har bare bønn, folk kommer og leser bønn og ferdig med det. Imamene lærer ikke norsk, selv om de har bodd der i 30 år.

Sharia og fatwaer

Faiz snakker om forbildet Tahir ul-Qadris www.fatwa.no.

– Hvorfor trenger man en fatwa for å være mot ekstremisme? Kan man ikke bare holde islam og det norske samfunnet adskilt?

– Til og med i Israel  har man ikke lov å sprenge selv og drepe uskyldige jøder uansett så skal man prøve å få fred på fredelig måte.  en jøde,. Selv ikke trær, ikke brenne hus og ødelegge åkre, det gjelder regler hvis du er i krig. Når Islam ikke tillater i krig hvordan kan islam tillate selvmordsbombing eller drap på uskyldige. Drap på uskyldige er strengt forbudt.

– Men andre religioner som kristendommen holder religion og samfunn som adskilt? Hva skal vi med sharia i et moderne samfunn?

– Sharia betyr bare Islamsk lov. Ingen muslimske land har sharia. Bare se alt Saudi-Arabia gjør og hele Vesten står bak dem.

– Men forstår du at en del nordmenn mener islam ikke har noen plass i Norge?

– Det skjønner jeg. Det hadde jeg også tenkt hvis jeg var nordmann. vi har klesplagg som hijab og niqab og en del måter å være på som gir nordmenn negative holdninger.

Hvorfor provoserer du?

Faiz forteller fra et foredrag på Oslo katedralskole. En jente med muslimsk bakgrunn fortalte at hun hadde skrevet en blogg om hijab og fått mange rasistiske reaksjoner.

Kanskje motsatt av hva hun hadde forventet seg, vendte Faiz seg mot henne.

– Hvorfor provoserer du? Det er mellom deg og Allah om du bruker hijab eller ikke. Hvorfor skal du blandet det inn i den norske debatten.

Han mener det er uproblematisk for menn å håndhilse på kvinner og viser til at dette har blitt langt vanligere i Pakistan. I Norge er det et paradoks at deler av det muslimske ungdomsmijøet har blitt mer konservativt.

Han mener det er andre ting man skal tenke på hvis man skal være en god muslim.

– Å ikke håndhilse på en kvinne kommer veldig langt ned på lista. Dessverre så er det noen som kun fokuserer som er nederst på lista.  Fokuser heller på trygdesvindel og dine plikter for dine medmennnesker.

Men han ser en konservativ strømning i muslimske ungdomsmiljøer.

– Da vi gikk på skolen var ikke hijab et problem. Ikke bønnerom heller. Så skjedde det noe etter 2001 og 11. september. Etter det ble ungdommene mer opptatt av frihetene og rettighetene deres.

– Men synes du jenter bør gå med hijab?

– Det er frivillig og det er opp til dem. Niqab er en uting. Koranen er klar på at det bare er håret som skal dekkes til. Hvis du går med niqab så bare provoserer du.

– Hva ville du gjort om datteren din hadde kommet hjem med en kristen nordmann?

– Koranen er helt klar : det er ikke tvang i islam, alle har rett til å gifte seg med hvem de vil. Det er hennes valg og jeg kan ikke nekte henne.

– Men hva ville du sagt?

– Det er snakk om mennesker. Jeg bor i Norge, hva kan jeg gjøre?

Han legger til følgende:

– Jeg vil takke alle islamkritikere på grunn av dere blir bedre muslimer. Vi studerer mer om Profetens lære slik at vi blir bedre norsk borgere. Om noen hater oss, banner eller tyr til vold så svarer vi ikke. Gir du hat får du kjærlighet tilbake.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon