Streiken er utenfor flyselskapets kontroll, mener SAS-direktør Ove Myrold. Han sier at de reisende ikke får noen erstatning fra selskapet.
Lørdag ble 329 SAS-flygninger kansellert, noe som rammet nesten 34.000 passasjerer. Søndag gjelder det 587 avganger og 64.000 passasjerer.
Ifølge flysmart24.no [1]avviser SAS alle krav om erstatning fra reisende, fordi de mener streiken er utenfor flyselskapets kontroll.
– Passasjerer er ikke berettiget til kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldtes streik da dette er å betrakte som en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets faktiske kontroll, sier SAS-direktør for samfunnskontakt, Ove Myrold, til nettstedet.
Landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, er uenig.
– Hvis en passasjer blir rammet, anbefaler vi å be om ombooking. Dersom ombooking resulterer i at man blir forsinket i mer enn tre timer til sluttdestinasjon, vil man kunne søke om erstatning fra selskapet, uttalte han til NTB fredag.
Tegn abonnement [2] eller støtt oss på andre måter [3] hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.
Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474