Flere tusen personer er ventet for å delta i klimabrølet på Eidsvolds plass foran Stortinget i Oslo fredag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Flere har reagert sterkt på den uheldige sammenblandingen mellom en uavhengig allmennkringkaster og en organisasjon med økonomiske interesser.

annonse

– I 36 minutter sendte NRK den politiske aktørens egne bilder og intervjuer uten å fortelle seerne at det ikke var en NRK-produksjon. Hele sekvensen, på totalt én og en halv time, var merket med samme logo som NRKs nyhetssendinger: «NRK Nyheter» nederst til høyre på skjermen. I tillegg lå arrangørens Vipps-nummer på skjermen i 48 minutter. Sammen med NRKs logo.

– NRK undergraver sin egen troverdighet. Slikt gjør man ikke hvis man har journalistisk integritet. Man overlater heller ikke til Arbeiderpartiet eller Høyre å dekke sitt eget landsmøte, sier medieekspert og nestor i presseetikk Gunnar Bodahl-Johansen til Document.

Klimabrølet ble registrert som en forening i Enhetsregistret 8. februar 2019.

Daglig leder er Jon-Kristian Rydningen. De har kontoradresse i Tordenskiolds gate. Det er rett ved Oslo Rådhus og er et av de mest eksklusive kontorlokalene i byen.

I VG forteller styreleder Even Nord Rydningen at satt hjemme og var redd for «redd for dette gigabeistet av en utfordring som klimaendringene er». Så han tok permisjon fra jobben og startet opp Klimabrølet med fetteren og daglig leder er Jon-Kristian Rydningen . Av styrets 4 medlemmer heter tre av dem Rydningen

– Jeg har levd på sparepenger og «dumpster diving» (plukking av spiselig mat fra søppelcontainere, journ.anm.). Kjæresten min begynner å bli litt lei av overmoden mat, så nå må jeg snart begynne å tjene penger igjen, sier Even Nord Rydningen til VG.

Les også: Resett rapporterer fra Klimabrølet: Skremmer unge i klima-politisk retning

I Enhetsregisteret oppgir Klimabrølet under rubrikken: Virksomhet/art/bransje:

– Bidra til at Norge begrenser sine klimagassutslipp i den grad at Norge bidrar til det globale målet om å begrense global temperaturøkning til 1.5 grader målt opp mot førindustrielt nivå. Formålet skal oppnås gjennom å organisere og sette til live Norges historiens største markering, «Klimabrølet». Dette er en markering av alvoret i klimaendringene, og en støtte til omfattende, nasjonale klimatiltak.

Gi støtte for å skape Norgeshistoriens største klimamarkering, skriver Klimabrølet på sin internettside.

Dette går pengene til:

450 000 – teknisk utstyr. Scene og lyd til en historisk folkemengde, er kostbart. For å realisere det politiske målet vårt om at politikere treffer tiltak i tråd med 1.5 graders målet, må folk få med seg hva som skjer på Klimabrølet.

I tillegg har vi et budsjett for sikkerhet, produksjon, markedsføring og drift. Dette vil vi dekke gjennom sponsorstøtte og andre folkefinansieringskanaler.

Les også: Klimabrølet og Orwells Tominuttershat

450 00 – sikkerhet og filmproduksjon. Vi ønsker en trygg ramme for en minneverdig og slagkraftig markering, og vil ha profesjonelt vakthold i tillegg til flere hundre frivillige. Samtidig ønsker vi å distribuere markeringen på best mulig vis gjennom live videoproduksjon.

100 000 – markedsføring. For å aktivere den tause majoritet – de som erkjenner klimaalvoret, men ikke gjør noe med det – og få foreldre og øvrige opp av sofaen, må vi nå dem. Synlighet er dyrt og avgjørende for å aktivere den delen av befolkningen som vi mener er nødvendig.

430.000 i drift – Vi er to stykker som har gått ut i full permisjon fra april – september, og som jobber fulltid med Klimabrølet. Med huslån, barnehage osv, er vi avhengige av noen penger inn, som alle andre. Driftposten er beregnet slik: brutto årslønn på 480 000 (edruelig, synes vi) / delt på 12 (12 måneder), ganger fire (fire måneders arbeid) ganger 2 (vi er to som er i permisjon og som jobber fulltid).

Les også: Er du en av de hundre tusen idiotene som skal brøle for 0,003 grader…

BT-kommentator Jens Kihl sier til Medier24 at NRK åpenbart er en uavhengig redaksjon.

– Når de nå har overtatt logoer, formspråk, Vipps-nummer og så videre til «Klimabrølet»-kampanjen. Da gjør de seg selv til en del av kampanjen, sier han og fortsetter:

– Dette er å forstå som ren markedsføring. Vi står midt i en valgkamp, hvor dette er en av de mest betente sakene, og jeg lurer dermed på hva slags redaksjonell vurdering gjør de når de velger denne over andre saker, sier han.

Les også: Flyr du til Trondheim for å brøle mot klimaet, Audun Lysbakken?

Minerva-kommentator Jan Arild Snoen reagerer også på koblingen.

– Det er veldig rart at de legger ut Vipps-nummeret til aksjonen. Dette er en innsamlingsaksjon og det skal ikke NRK ha noe med

Men NRK tar selvkritikk og sier at det var bare en glipp.

– Det er en misforståelse. Dette er bilder fra arrangøren, og de har lagt på et Vipps-nummer vi ikke har blitt informert om. Det blir tatt ned nå, sier NRK-redaktør Espen Olsen-Langfeldt til Medier24.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.