Lan Marie Berg (tv) og Une Batsholm under MDGs valgkampåpning i forbindelse med kommunevalget 2019 Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
annonse
annonse

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg lover 20 prosent lavere billettpriser på kollektivtrafikk. Dette skal hun finansiere med bompenger.

– Våre beregninger viser at Berg må øke bomsatsene med minst 85 prosent for å gå i null, skriver Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo.

80 kroner per passering

annonse

Selv om de andre partiene i det rødgrønne byrådet er i mot å øke bompengene så trenger de MDGs støtte. Da har ikke Raymond Johansen noe valg – vil han fortsette som byrådsleder, så må han gi noe til MDG. Han har tidligere uttalt at 80 kroner per passering ville vært passende.

Les også: MDG nesten like store som Ap i Oslo

– Som eneste parti går MDG derfor til valg på å kutte kollektivprisene i Oslo med 20 prosent, finansiert med høyere bompenger, skrev Berg som selv har fri bruk av Jaguar med privatsjåfør som kjører gratis under Oslos bomgalger, skriver Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo.

annonse

Men har MDG regnet på dette?

Oslos kollektivtransportselskap Ruter hadde i fjor billettinntekter på ca 4,25 milliarder kroner. Tar de bort 20 prosent av det så blir inntektsbortfallet 850 millioner kroner. Det betyr, om midlene tas fra bompenger en økning av satsene på 30 prosent. Men samtidig vil MDG ha ned biltrafikken med 30 prosent.

Les også: FNB Oslo: Venstre og MDG skaper mer fattigdom og dårligere klima

– For å øke bompengeinntektene med 30 prosent samtidig som trafikken skal ned med 30 prosent, må satsene økes med hele 85 prosent. At dette skaper store økonomiske problemer for folk flest er åpenbart, skriver redaktør Jarle Aabø i Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon