Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
annonse
Regjeringen legger allerede nå ut store deler av togtrafikken på østlandsområdet på anbud.
annonse

– Erfaringen fra de to første konkurransene om trafikken på Sørlandsbanen og på strekningen i nord er gode. Togtilbudet blir minst like bra som i dag, samtidig som staten skal bruke vesentlig mindre skattepenger på å kjøpe togtilbud enn før, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Jernbanedirektoratet orienterte om konkurranseutsettingen av trafikkpakke fire tirsdag formiddag.

Trafikkpakke fire omfatter følgende strekninger: L1 (Spikkestad-Lillestrøm, L 2 (Stabekk-Ski), L21 (Stabekk-Moss), L22 (Skøyen-Mysen), R20 (Oslo S-Halden), L3 (Oslo S-Jaren) og R30 (Oslo S-Gjøvik).

annonse

Tildelingen av kontrakt for togtilbudet vil etter planen finne sted høsten 2021. Planlagt trafikkstart er desember 2022, samtidig som Follobanen åpner.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon