annonse
annonse

Blant de fem største mediekanalene blant ungdom er det ingen tradisjonelle medier. Selv VG, som er det mest besøkte nettstedet her til lands, kommer ikke høyere enn på sjette plass.

Når det gjelder aldersgruppen mellom 12 og 17 år, er det Snapchat som er det største mediet, med 84 prosent brukerandel, med YouTube hakk i hel med en andel på 81. Et lite stykke under ligger Facebook med 75 prosent. Bare 30 prosent i denne aldersgruppen leser VG.

Dette opplyser Nils Petter Strømmen, som er medieviter og seniorrådgiver i Kantar. De er ledende på analysebasert rådgivning i Norge. Bedriften fanger opp forbrukeratferd og mediebruk. Han kommenterer NRKs forsøk på å manipulere elever på Lillestrøm VGS med fake news.

annonse

Les også: NRKs falske nyheter-stunt tas opp i Kringkastingsrådet

– Dette betyr at meningsdannelsen blant norske førstegangsvelgere i stor grad vil være basert på et mediekonsum der redaktørrollen er overlatt til algoritmer, bloggere og influensere. Og at mange diskusjoner foregår i lukkede fora og kommentarfelt uten redaktørstyrt moderering, skriver han i Medier24.

Ungdom er trendsettere, de fanger opp det nye, også kommer de eldre etter. Utviklingen ser ikke lys ut for hverken VG eller for den sak skyld NRK. Ungdom ser ikke på TV eller interesserer seg for tradisjonell journalistikk. Likevel er de bedre til å sile ut fake news enn aldersgruppen over 60 år, selv om sistnevnte er de som ser mest på NRK. Ungdom bruker TV-skjemen til andre ting enn å følge med på TV-programmer.

annonse

– Det reelle demokratiske problemet er ikke at en norsk redaksjon gambler med tilliten sin blant norske tenåringer, men at de samme tenåringene i stor grad velger bort norske redaksjonelle medier, skriver Strømmen.

Les også: Jeg vil at min «NRK-skatt» skal tilfalle Resett

For over 20 år siden så begynte man å bruke begrepet konvergens, eller digital konvergens. Det betyr sammensmelting av enhetene: internett, mobil og TV, der mobilen brukes som «hjernen». Hvorfor se i avisen for å se etter hva slags programmer som sendes på TV, når en kan bestemme selv på YouTube eller Netflix. Den trenden er økende også i de andre aldersgruppene. Man velger etter egne interesser. Kundene liker å bestemme selv.

Det er ikke spørsmål om, men når NRK er historie

Ikke bare er ungdom trendsettere som voksne følger etter, med årene blir også ungdom eldre. Utviklingen som fremgår av tallene ser ikke lovende ut for TV og de tradisjonelle mediene.

Les også: Fjern NRK-lisensen, legg kanalen inn på dekoder og la brukerne betale

I 2017 var det for første gang flere som så strømme-TV en vanlig dag enn de som leste papiravis. 37 prosent så filmer eller serier digitalt i løpet av et døgn i fjor, en økning fra 22 prosent året før. Tallene inkluderer gratis strømming som YouTube, betalt strømme-TV som Netflix og HBO og strømmet arkiv-TV.

Hva gjelder tradisjonell, lineær TV-titting har man derimot hatt en fallende kurve. Bare det siste året gikk andelen ned fra 67 til 62 prosent – mot rundt 80 prosent for noen få år siden. Ser vi bort fra de ivrigste TV-seerne, nemlig de over 67 år, ligger andelen som daglig ser på lineær-TV nå på rundt 50 prosent, ifølge Norsk mediebarometer til Statistisk sentralbyrå.

annonse

Alternative medier vinner også frem i markedet. De har noen fortrinn som de tradisjonelle mediene mangler. De har lave kostnader og høy produktivitet. De finner sin nisje og kjenner sine lesere og deres brukermønster. Vi kan følge trafikken, og kan se at den blir veldig høy de gangene tradisjonelle medier svikter sin oppgave som nyhetsformidler. Lenge før internett så dagens lys hadde vi et uttrykk: «En skal ikke tro på alt som står i avisen». For tradisjonelle medier ser dette ut til å ha forverret seg.

For å bruke VG som eksempel, etter saken om Trond Giske og hans dans på en lørdag, holder det ikke å kvitte seg med journalisten. Det er et ledelsesproblem. VG er det man kaller et redaktørstyrt medium. De har mistet ungdommen. Det burde de tenke på om de vil forbli på topp.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon