Forsvarets helikopter flyr over ulykkesområdet der seks personer omkom i en ulykke. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Ulykkeshelikopteret fra Alta er undersøkt av Statens havarikommisjon, og helikopterprodusenten Airbus Helicopters ber nå om at flere helikoptertyper inspiseres.

annonse

Vrakdeler fra helikopteret ble tatt med fra ulykkesstedet i Kvenvik i Alta til Havarikommisjonens lokaler på Kjeller i Akershus. Tirsdag ble de første detaljerte undersøkelsene av disse delene gjennomført.

Funn fra undersøkelsene har ført til at Airbus nå ber om at alle nyere helikoptre av typen AS350, AS550 og EC130 inspiseres, opplyser Statens havarikommisjon for transport i en pressemelding.

Kan ha funnet feil

Akselforbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen skal undersøkes i disse tre helikoptertypene etter at det er funnet et avvik her, sier avdelingsleder Kåre Halvorsen i Statens Havarikommisjon.

– Vi har sett at det er et avvik fra det vi normalt ser på forbindelsen mellom motor og hovedgirboks. Det gjør at vi er usikre på om det har vært en god nok forbindelse forut for at helikopteret havarerte, sier Halvorsen til NRK.

Dersom det har vært en feil i akselforbindelsen, kan det ha ført til at helikopterpropellen ikke fungerte på helikopteret.

– Mister man forbindelsen her, mister man kraft på hovedrotoren, sier Halvorsen.

Han understreker at havarikommisjonen ikke har fastslått at dette var en utløsende årsak til ulykken.

Airbus Helicopters karakteriserer inspeksjonen som en «føre var»-inspeksjon. Det er ikke kjent hvor stor andel av norske helikoptre disse typene utgjør.

Ingen funn

Helikopteret som styrtet i Alta, var av typen Airbus H125, tidligere kjent som AS350. Det var helt nytt og ble levert til Helitrans i juni i år. Ifølge Helitrans hadde det fløyet knapt 73 timer.

Klokken 4 onsdag morgen mottok Helitrans meldingen fra Airbus om at helikoptrene måtte inspiseres.

Onsdag morgen hadde Helitrans utført visuelle inspeksjoner av de aktuelle helikoptrene, til sammen 15 stykker.

– Det er ikke gjort funn av noen art. I henhold til anbefalingene fra Airbus er dermed helikoptrene igjen klarert for flyging, og de settes løpende tilbake i drift igjen, opplyser selskapet.

Varmeskader

Havarikommisjonen jobber med å danne seg et bilde av ulykken. Både undersøkelser av vrakdelene og undersøkelser gjort på ulykkesstedet er viktige i dette arbeidet. Også informasjon fra vitner og personer som har vært involvert i produksjon, vedlikehold og drift av helikopteret, er viktig.

Havarikommisjonen forsøker dessuten å hente ut informasjon fra minneenheten i helikopteret som styrtet.

– Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet er fortsatt til undersøkelse. Enheten var mer varmeskadd enn første observasjon indikerte, opplyser Havarikommisjonen.

Også den elektroniske motorstyringen og drivstoffkontrollen i helikopteret kan bidra med informasjon, har Havarikommisjonen tidligere uttalt.

Seks omkomne

Seks personer omkom i helikopterulykken 31. august. Ulykken skjedde i forbindelse med Høstsprell-festivalen i Alta, hvor det ble tilbudt sightseeingturer med helikopter over festivalområdet.

Fem av de omkomne var ungdommer fra Alta. I tillegg døde piloten, som var svensk.

Undersøkelsene tirsdag ble gjort med bistand fra den franske havarikommisjonen (BEA) og tekniske rådgivere fra Airbus Helicopters og motorprodusenten Safran Helicopter Engines.

Forrige uke ble Havarikommisjonen og politiet ferdige med undersøkelser på ulykkesstedet.

Fakta om helikopterulykken i Alta

* Ved 17-tiden lørdag 31. august styrtet et helikopter ved fjellet Skoddevarre, sørvest for Alta sentrum. Helikopteret drev med sightseeing for gjester på festivalen Høstsprell.

* Alle seks som var om bord i helikopteret, omkom. Fem av dem var fra Alta. Det var Markus Vonheim (19), Kevin Berg (20), Kine Johnsen (20), Robin Karlsen (20) og Benedikte Hyld Mella (22). I tillegg døde piloten, en 27 år gammel mann fra Sverige.

* Helikopteret var av typen Airbus H125, tidligere kjent som AS350. Ifølge Nordlys ble det levert i juni i år. Dette er det mest brukte helikopteret i innlandsvirksomhet i Norge.

* Helikoptertypen ble lansert i 1975. Det er bygget over 3.500 av dem, ifølge Wikipedia.

* Helikopteret ble leid og operert av Helitrans og hadde 73 flytimer da det styrtet.

* De første detaljerte undersøkelser av komponentene fra helikopteret ble gjennomført 10. september, med bistand fra den franske havarikommisjonen (BEA) og tekniske rådgivere fra helikopterfabrikanten Airbus Helicopters og motorprodusenten Safran Helicopter Engines.

* Foreløpige funn knyttet til aksel-forbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen resulterte i at Airbus Helicopters ba om en umiddelbar inspeksjon av alle nyere helikopter av typen AS350, AS550 og EC130.

* Airbus Helicopters karakteriserer inspeksjonen som en «føre var»-inspeksjon for å ivareta luftdyktigheten til helikoptertypen.

* Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet var mer varmeskadd enn først antatt og er fortsatt til undersøkelse.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.