K2-18b er en såkalt eksoplanet, en planet utenfor vårt eget solsystem, og er åtte ganger større enn jordkloden. (Foto av M. KORNMESSER / ESA/Hubble / AFP) /

Astronomer har oppdaget vanndamp i atmosfæren på en beboelig planet i et annet solsystem. Vann ses på som en forutsetning for utenomjordisk liv.

Forskerne ved University College London gjorde oppdagelsen etter å ha analysert spektroskopiske data fra romteleskopet Hubble. Nøyaktig hvor mye vann det er i atmosfæren på planeten er foreløpig uvisst, men ifølge beregninger kan det være så mye som 50 prosent.

Forskerne fant også helium og hydrogen i atmosfæren på planeten.

Planeten K2-18b ligger i den beboelige sonen i nærheten av en dvergstjerne og er kjent fra tidligere.

– Å finne vann i en annen beboelig verden enn Jorden er utrolig spennende, sier Angelos Tsiaras, som er en av hovedforfatter av rapporten publisert i magasinet Nature Astronomy.

Han mener at K2-18b er ikke «Jorden 2.0», siden den er betydelig tyngre og har en annen atmosfærisk sammensetning, men at oppdagelsen bringer oss nærmere svaret på om Jorden er unik.

K2-18b er en såkalt eksoplanet, en planet utenfor vårt eget solsystem, og er åtte ganger større enn jordkloden. Planeten ble oppdaget i 2015 og er en av flere hundre såkalte «superplaneter», som er planeter med en masse mellom Neptun og Jorden funnet av NASAs Kepler-fartøy.

K2-18b befinner seg rundt 110 lysår unna Jorden.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526