Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
annonse

På Facebook nytter det ikke å kjøpe seg til valgseier, skriver Arbeiderpartiets stortingsreprsentant fra Groruddalen i Oslo.

Rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim kommenterer politiske partienes annonsering på sosiale medier. Budskapet mister sin effekt, mener pr-eksperten.

Dette av flere årsaker, påpeker han på Facebook.

annonse

– Nyhetene går fortere på sosiale medier og at fokus endres raskt. Sosiale medier er interaktive slik at en statisk annonse med et budskap en har hørt før skaper ikke interesse. Politikeren selv må være aktiv på sosiale medier og heller vinne velgere på den måten. Han har fulgt politikere under valgkampen og trekker frem noen han mener har forstått bruken.

Les også: Partienes valgkampmateriell: – Stort sett billig søppel

En av de er AP-politiker Jan Bøhler. Han synes Blindheim har et godt poeng.

– Facebook er personlig og vi må vise engasjement nok til å uttrykke oss selv, hvis andre skal gidde å følge med. Kjøp av hundrevis av sponsede reklamer fungerer ikke. Jeg merker selv at jeg scroller forbi dem fordi det ikke oppleves som genuint og ekte.

Han refser også sitt eget partis pengebruk på Facebookannonser.

– De partiene som hadde råd til suverent flest FB-reklamer i valgkampen, Ap, FrP og H, var også de som gjorde det dårligst på valgdagen. Det viste i alle fall at på Facebook nytter det ikke å kjøpe seg til valgseier.

annonse

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.