Foto: Stormberg
annonse
annonse

Stormberg er i hardt vært om dagen, etter anklager om utnyttelse av ansatte og lureri av kunder. Gründer og arbeidende styreleder Steinar Olsen får gjennomgå.

Det er ikke lenge siden Resett rapporterte om feiden mellom forretningsmennene Tommy Sharif og Einar Øgrey Brandsdal på den ene siden, og Stormberg-gründer Steinar Olsen på den andre. Dekkkongen Sharif hevder at Olsen utnytter svake grupper, som folk på NAV-tiltak og folk med hull i CV-en. Han har også påpekt flere bemerkelsesverdige forhold hva gjelder pengene Stormberg hevder å gi til veldedige formål.

Nå står Tom Ågedal frem på Facebook, der han i et innlegg refser Stormberg og selskapets gründer. Vedlagt er også et bilde av Ågedals oppsigelse. Han skal ha vært ansatt i selskapet, og sluttet i 2017.

annonse

– Jeg har jobbet i flere avdelinger hos Stormberg, vært tillitsvalgt og konserntillitsvalgt, og har med egne øyne sett at ledelsen diktert av Steinar Olsen har herset med enkeltmenneskets liv uten noen form for varm omtanke, skriver Ågedal. 

– Jeg har sittet i lønnsforhandlinger med Steinar og andre i ledelsen, hvor det å komme med et så enkelt krav som reallønnsvekst blir møtt av mangel på forståelse eller forhandlingsvilje, mens herr Olsen på sin side tar ut titalls millioner i utbytte. Ja, han putter dem tilbake i selskapet som «lån», men kan ta dem ut akkurat når det passer ham.

Les også: Forretningsmenn krangler så busta fyker i sosiale medier: – Jeg er en kakerlakk han aldri blir kvitt

Forhandlingsmøter

annonse

Ågedal skriver at ansatte blir innkalt til møter, som ender med endrede arbeidsforhold,  og som innebærer tilbakeskritt for de ansatte.

– Ansatte blir kalt inn til 15.1-møte (som er et forhandlingsmøte ved oppsigelse) uten noen tanker om forhandling, og på grunn av økonomien i selskapet, så må stillingen vurderes/endres. Dette er ren skremselspropaganda og Steinar sender daglig leder i Stormberg Konsept (nå konsernsjef i Stormberg) inn som pitbull, ikke HR-leder, som burde ha sittet i de møtene.

Ågedal skrivet at resultatene av disse møtene normalt har vært en endringsoppsigelse, der kontoransatte kan bli tilbudt deltidstillinger i butikk (30 prosent), lager (50 prosent) eller kundeservice (20 prosent) i stedet for kontorjobbene sine. Han skriver at ansatte i permisjon ble oppsagt, uten å bli tilbudt nye stillinger, og at ansatte i barselpermisjon har opplevd at jobben ikke lenger er deres, fordi Stormberg foretrekker vikaren, og tilbyr den ansatte i barselpermisjon stilling i kundesenteret, med kraftig lønnsnedgang.

– Steinar Olsen vet at dette ikke er holdbart for de fleste, og de slutter av fri vilje, dette er en helt bevisst strategi for å bli kvitt enkeltpersoner eller personer, der andre kan gjøre jobben til en lavere lønn. Arbeidsmengden som disse representerer blir skjøvet over på allerede overarbeidede ansatte. I slutten av 2017, begynnelsen av 2018, sluttet et 20-talls medarbeidere på hovedkontoret til Stormberg, meg inkludert. Dette var ene og alene på bakgrunn av Stormbergs oppførsel mot egne ansatte. Disse sakene er bare toppen av isfjellet Stormberg.

Forskjellsbehandling

annonse

Ågedal hevder at faste ansatte i Stormberg av forskjellige kjønn, men med lignende stilling, har fått forskjellig lønn, at ansatte ikke har fått betalt for overtid, at ansatte via NAV får minstelønn, der andre har fått 400 000 til 500 000 kroner i året, og at ansatte er blitt brukt i media for å skape positiv oppmerksomhet om Stormberg.

Videre hevder han at Steinar Olsen leverte ut sin egen signerte selvbiografi til alle som ble ansatt i Stormberg, at han kjefter og fryser ut ansatte, og bryter løfter. Ågedal skriver også at det er riktig som Tommy Sharif mener; at Stormberg ikke donerer et prosent av sin omsetning til veldedige formål. 

Resett har stilt spørsmål til Steinar Olsen om anklagene mot ham, og om hvordan donasjonene til veldedige formål er beregnet. I Stormbergs egen oversikt for 2018 gikk den aller største andelen av donasjonene til Fretex i form av klær. Olsen har nektet å svare på alle spørsmål, inklusive spørsmålet om det er innkjøpspris eller fullpris man har regnet med i denne donasjonen.

Les også: Tidligere SV-topp med dehumaniserende og rasistisk kommentar på Facebook

«Bare tull»

Ågedal skriver også i sitt innlegg at Stormbergs reklamasjonsrutiner er «bare tull». Ifølge ham har Steinar Olsen selv instruert sine ansatte i å hovedsakelig avfeie reklamasjoner, med mindre det klages i sosiale medier. Ågedal mener at ansatte er blitt lært opp til å legge skylden på kunden i reklamasjonssaker. Dersom et plagg har vist seg å ikke være vanntett for eksempel, skulle ansatte ifølge Ågedal si at plagget har vært utsatt for vann for lenge, eller at det har regnet for mye.

– Stormberg er ikke den bedriften det nok en gang var, Steinar Olsen er ikke den personen han en gang var. Ingenting av det Stormberg gjør er ulovlig hverken forretningsmessig eller regnskapsmessig, men det er moralsk forkastelig å skulle fortelle alle hvor flink og god man er, at man stort sett bare tenker gode tanker, når dette er så langt ifra faktum som overhode mulig!

Resett har fra en annen kilde, nok en tidligere ansatt hos Stormberg, fått opplyst at Steinar Olsen skal ha kjøpt en hel pall med sin egen selvbiografi, fordi han angivelig ville at den skulle havne på bestselgerlisten. Dette er ifølge kilden de bøkene Olsen deler ut til nye ansatte. 

Steinar Olsen og Stormberg ønsker fortsatt ikke å besvare Resette spørsmål.

Kommunikasjonssjef Ida Kristine Moe har følgende å meddele om saken:

– Resett velger å fremme usanne påstander fremsatt på omstridte nettsteder av mennesker med en åpenbar agenda. Resett kan åpenbart ikke ha kontrollert opplysningene, slik Vær Varsom-plakaten pålegger dem. Vi vil ikke bidra til denne formen for journalistikk ved å skulle kommentere saken.

Resett har også kontaktet Tom Ågedal for en kommentar til saken. Han har imidlertid unnlatt å besvare forespørselen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon