Illustrasjonsbilde. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
annonse
annonse

Norske aviser og mediehus må endre markedsføring og avtalevilkår for digitale avisabonnementer, ifølge Forbrukertilsynet.

Tilsynets undersøkelser viser at alle avisene har en praksis som ikke er i samsvar med markedsføringsloven og angrerettloven. Totalt har 13 aviser og mediehus blitt undersøkt.

Forbrukertilsynet har merket seg at mange av avisene opererer med kampanjetilbud, der det ofte ikke gis noen informasjon om pris og vilkår etter endt prøveperiode.

annonse

– Det kommer fram i flere av klagene vi har fått fra forbrukere at de ikke får god nok informasjon om hva abonnementet koster og at dette blir fornyet automatisk etter at kampanjeperioden er over, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Tilsynet har også gått gjennom avisenes avtalevilkår, og funnet flere vilkår som kan være urimelige. Dette gjelder blant annet manglende varsling om automatisk fornyelse av abonnementene og trekk fra betalingskort.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon