Illustrasjonsbilde. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
annonse

På onsdag 18. september skrev Dagbladet en artikkel viet en kommentar i Resett og kommentarfeltet. «Raja hetses: – Noen fortjener ei kule i panna» var tittelen.

I ingressen lød det:

«Frp-topp støtter Resett økonomisk, men kaller Helge Lurås’ kommentar «lavmål». – I denne settingen er det naturlig å bruke uttrykket pakistaner om Raja, svarer Helge Lurås.»

annonse

Lenger ned i artikkelen var også jeg intervjuet. Mye dreide seg om hvordan overskriften jeg hadde brukt, påvirket kommentarfeltet. Både Raja og Helgheim er kritiske. Dagbladet referer også et par kommentarer, inkludert en grov kommentar som vi slettet fra Facebook.

Da jeg leste artikkelen stusset jeg umiddelbart på at det ikke noe sted var lenket til den opprinnelige artikkelen jeg hadde skrevet. Dagbladet hadde med tittel, men ingen lenke til saken Abid Raja er en frekk, populistisk pakistaner – hans fiendtlighet mot det norske er farlig. Det var tross alt den som var temaet for Dagbladets artikkel.

Les også: Drapstrusler og jødehets har stått i VGs kommentarfelt i 15 år: – Forbannede horejævel av en forpult jødefaen, jeg skal drepe deg og moren din

Resett som utfordrer og trussel mot MSM

Vi er riktignok vant til at en del medier er tilbakeholdne med å lenke til Resett selv om de omtaler oss. Jeg antar årsaken ofte er at de ikke vil gi oss trafikk. De er redde for at deres egne lesere skal få øynene opp for at Resett er et alternativ. Dermed er det best å bare snakke negativt om Resett, samtidig som de gjør det så tungvint som mulig for leserne å oppsøke artiklene våre selv.

Og på Google er Resett undertrykt. Det er svært vanskelig å finne artiklene våre med mindre man har ordrette sitater som stemmer.

annonse

Men noen nettaviser har begynt å bli redelige nok til å faktisk lenke til Resett, slik de lenker til andre aviser som omtales og siteres. Det var såpass spesielt at Dagbladet ikke lenket i denne saken, som i sin helhet dreide seg om Resett-artikkelen, at jeg kontakten journalisten som hadde intervjuet meg.

– Hvorfor er det ikke lenket til artikkelen jeg skrev i Resett? Det er vanlig å lenke så leserne kan bedømme selv, skrev jeg på SMS til Steinar Solås Suvatne, som var journalisten i Dagbladet.

Han svarer raskt tilbake:

– I denne saken er det besluttet å ikke lenke til deres artikkel på grunn av kommentarfeltet. Beslutningen er tatt av mine ledere.

Det var nesten komisk:

– Kommentarfeltet er jo nettopp poenget i Dagbladets artikkel. Av og til overgår dere dere selv, svarte jeg med en smiley.

Men på onsdag hadde jeg ikke tid til å forfølge det videre, og vi er som sagt vant til slikt fra Dagbladet.

Men det fortsatte å komme flere nye Dagbladet-artikler om Resett og min artikkel, og fortsatt ble lenken utelatt også i de nye artiklene. Det begynte å bli påfallende. Så på fredag tok jeg kontakt med journalisten igjen for å spore opp hans «ledere» som hadde tatt denne beslutningen og kanskje kunne opplyse om Dagbladets gjennomtenkte begrunnelser.

Personen jeg fikk oppgitt som leder var redaksjonssjef Hilde Schjerve.

– Ny vurdering

Jeg ringer henne opp, men hun sitter i møte og ringer meg tilbake. Men da er hun fortsatt travel og har ikke svar på stående fot. Så hun lover å gi meg skriftlig svar. Og et par timer senere kommer det:

– Hei igjen! Vi har gått opp saken på nytt. Artikkelen i Dagbladet omhandler kommentarfeltet i din kommentar. Den er derfor oppdatert med lenke til denne kommentaren. Mvh Hilde Schjerve, Dagbladet.

Og ganske riktig, nå litt over to døgn etter at den første artikkelen sto på trykk i Dagbladet har jammen lenken kommet på plass. Dere ser dette på før og etter skjermbildene her. Med lenken inne er det merket i blått.

Før:

Skjermbilde Dagbladet

Etter endring, 51 timer etter opprinnelig publisering:

Skjermbilde Dagbladet

Det redaksjonelle mysteriet

Men det gjensto jo å få svar på hva den opprinnelige vurderingen hadde vært. For nå var jo artikkelen mer enn to døgn gammel og for lengst falt ut av forsiden. Den mest intense lesingen var over.

Jeg spør derfor redaksjonssjefen hvorfor det har tatt så lang tid.

– Vi gjør løpende publisistiske vurderinger 24-7, og kunne sikkert lenket tidligere. Men nå ble vi på ny gjort obs på dette med din henvendelse i dag, og tok derfor ny vurdering.

Jeg syntes fortsatt jeg manglet svar å dele med dere lesere, så jeg tillot meg å spørre den meget travle redaksjonssjefen som løper fra møte til møte:

– Kan du utdype hva den opprinnelige begrunnelsen var? Var det for å skjerme leserne deres fra innholdet i Resetts kommentarfelt?

– Jeg har sagt det jeg har å si om dette. Lenken er lagt inn. God helg, svarer Schjerve.

Men jeg er en uhøflig masekopp, noe jeg tror jeg har lært av Resetts kommentarfelt.

– Du må kunne svare på om det var en bevisst vurdering første gang. Ble det tatt en redaksjonell beslutning om å ikke lenke inn artikkelen? Ja eller nei? Journalisten deres sier ja slik jeg forstår det.

– Har ingenting mer å tilføye, svarer hun.

– Det tar seg underlig ut, maser jeg videre. – Vet dere ikke selv om det var en redaksjonell beslutning?

– Jeg har svart det jeg har å si. Ha ei fin helg nå, er det siste jeg hører fra redaksjonssjefen.

Og nå er det altså blitt helg. Men lenken kom da omsider på plass.

Dagbladets veier forblir uransakelige.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.