Illustrasjonsbilde. REUTERS/Lindsey Wasson
annonse
annonse

Duopolet Airbus og Boeing vokser videre. Det samme gjør flygigantenes problemer.

Det som har vakt beskjeden oppmerksomhet er at Airbus har «svelget» Bombariers C-series passasjerfly, mens Boeing har utført en lignende øvelse med Brasils Embraer-passasjerfly. Duopolet blir med andre ord sterkere og fullstendig dominerende, med enda færre konkurrenter. Pågående utvikling av lignende flytyper i Russland og Kina er i beste fall ti år frem i tid – disse flyprosjektene kan ikke sees å representere en reell konkurranse. 

Gigantene har ambisjoner om å fjerne konkurrenter og ikke minst å få ut sine ny nye fly på markedet snarest. Dette gjelder særlig Boeing, med deres 737 MAX. Airbus har imidlertid et stort potensielt problem med sin tilsvarende nye flytype, A320 neo-serien.

annonse

Som kjent er Boeings helt nye 737 MAX satt på bakken siden mars, grunnet ufullstendige testinger av denne nye flytypen, og at den amerikanske luftfartsorganisasjonen FAA til overmål overlot til Boeing å teste egen utvikling – med den følge at 346 menneskeliv gikk tapt i to ulykker.

Les også: Flyteknologiutvikling – med stygge «riper i lakken»

Uvirksomme fly

Per i dag er over 400 ferdig produserte 737 MAX parkert, men ikke levert, rundt omkring i verden. Flåten har i skrivende stund en tilvekst på 47 fly per måned, og da er det lett å gjette at tallet vil vokse til over 600 – 700 før flyet tillates å bli tatt i bruk. At produksjonen helt stanses innen noen måneder er en reèll mulighet. I tillegg er 380 av flyene levert til ulike flyselskaper uvirksomme.

annonse

De økonomiske belastningene Boeing og 737 MAXs kjøpere er store, men kanskje størst for Boeings underleverandører. Aksjeeierne i Boeing forlanger 8 til 10% avkastning per år av sin investerte kapital, og Boeing har presset sine ansatte og sine underleverandører. For flere underleverandører kan en full stopp i produksjonen medføre innstilling av driften for godt, med den følge at en fullskala oppstart av produksjonen kan ta år heller enn måneder.

Ikke godkjent

Det er dessuten et annet forhold som «legger sten til byrden»; Amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) har trukket tilbake flygodkjennelsen for 737 MAX-flyene, og er den siste nasjonale luftfartsmyndigheten som har gjort dette.

Andre lands flymyndigheter, herunder EUs EASA (The European Avaition Safety Agency) forlanger egne godkjennelser, slik at det nok vil vare til godt ut i neste år før 737 MAX kommer i normal bruk igjen. 

Og hva så med 737 MAX’s hovedkonkurrent; Airbus A320neo-familien? Salgsmessig har Airbus’ nye modell blitt en suksess uten sidestykke i flyindustrien, og man har gått Boeings 737 MAX en høy gang. Desverre har Airbus i sin intense konkurranse med Boeing også foretatt sine snarveier – i form av å trykke inn en ekstra seterad i noen av modellens utgaver, for å overgå kapasiteten til 737 MAX. Denne utvidelsen har skjedd etter sertifiseringen av A320neo https://samnytt.se/sverigedemokraternas-partilokaler-utsatta-for-grov-vandalisering/ fra blant annet EASA og FAA, og påstås av Airbus å ikke medføre mindre sikkerhet. Det viser seg imidlertid at denne ekstra seteraden har medført vesentlige forandringer i passasjer-kabinen, blant annet at flykjøkkenet og toalettene er plassert langt bak – med forandret vektfordeling som følge. 

annonse

Balanseproblemer

Dette er ingen bagatell i et fly, tyngdepunktet (center of gravity) må være innenfor definerte grenser for sikker flygning. Og det er dette som er problemet, om det er få passasjerer plassert foran i en Airbus A320neo, har noen flyselskap måttet plassere sandsekker i de forreste flysetene for å holde tyngdepunktet innenfor de definerte verdiene.

Særlig Lufthansa beskriver situasjonen som ekstremt utilfredsstillende. De forteller at når flyene lander må mannskapet gå til hittil uhørte skritt for å hindre at flyet rett og slett tipper bakover. Airbus forsøker å bagatellisere dette i kjent stil, men innrømmer at problemet krever ekstra prosedyrer ved fordeling av passasjerer ved på- og avstigning, tilsvarende prosedyrer for bagasje og annen last. Dette har foreløpig  ikke medført ulykker.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon