- Resett - https://resett.no -

Ving advarer kunder mot svindelforsøk

Reiseoperatøren Ving opplyser på sine nettsider at noen av deres kunder sier de har mottatt svindel-sms hvor avsender utgir seg å være fra selskapet.

– Svindler ber kunde overføre et beløp for erstatningsfly, samt kontoopplysninger. Dette er altså forsøk på svindel og Ving er ikke avsender, skriver Ving Norge på sine nettsider [1] klokka 15.30 mandag ettermiddag.

Det var E24 [2]som først meldte om Vings advarsel.

annonse

Ving Norge opplyser at de aldri ber om kunders kontoopplysninger per SMS. All flytrafikk med Thomas Cook Airlines Scandinavia er innstilt. Selskapet opplyser at de jobber intensivt for at kunder skal få komme seg hjem raskt.

Omtrent 9.000 nordmenn blir direkte rammet av innstillingene. Drøyt 85.000 personer har booket reiser med VingNorge det neste året.

Hva har man krav på?

* Turister som er strandet som følge av konkursen, og som reiser med Ving, har krav på mat og nødvendig overnatting.

annonse
[3]

* Man har rett til å få penger tilbake for planlagte reiser dersom turen blir innstilt.

* Alle som er på chartertur eller en sammensatt reise med Ving, er sikret av Reisegarantifondet dersom også Ving Norge går over ende. Dette gjelder imidlertid ikke om man bare har bestilt flyreise gjennom Ving eller Thomas Cook.

* Reisende som kun har bestilt flybillett direkte gjennom Thomas Cook, må selv ordne hjemreise. Om betaling av turen er gjort med kredittkort, har man rett til å få billetten refundert fra kredittkortselskapet. Om det er brukt betalingskort som VISA eller MasterCard, må man kontakte banken.

* Ving har ikke ansvar for forhold som er utenfor selskapets kontroll. Trolig har man derfor ikke rett på erstatning ut over pengene for reisen.

Tegn abonnement [4] eller støtt oss på andre måter [5] hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474