Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
annonse

Det er meningsløst å tro at man vinner nye Frp-velgere ved å etterlikne klimapartiene.

Et Facebookinnlegg skaper furore i Oslo Frp. Søndag kveld postet Oslo Frp en måling på Facebook hvor de tok videre et innlegg skrevet av tidligere partiformann Carl I. Hagen et døgn tidligere, melder Dagsavisen. Hagen beskriver det som utrolig at Thunberg blir lyttet til som en fremragende klimaforsker samtidig som stadig flere forskere sier det ikke er noen klimakrise.

Med sammenligning til eventyret om Keiserens nye klær og med henvisning til det sterkt høyreorienterte nettstedet Breitbart, skriver Hagen at «det er til å grine av» alle pengene som blir brukt på klimasaken som i stedet kunne gått til eldreomsorg og helsevesen.

annonse

Det er nok også riktig som statssekretær Tommy Skjervold påpeker at dette neppe kommuniserer godt til yngre og mindre klimaskeptiske velgere.

Kai-Morten Terning er tidligere statssekretær for Frp og tidligere sekretær i byrådet i Oslo. Han omtaler innlegget som flaut.

– Skepsis mot ufornuftige klimatiltak er bra, men dette var flaut å lese. Er personen som har postet dette klar over at Frp sitter i regjering, spør Terning.

Selv om det kanskje er en overdrivelse å kalle innlegget flaut, har Terning et poeng.

Les også: Det er på tide at de voksne tar ansvar – for Greta Thunberg

Oslo Frp har lagt til seg en stil både i sosiale medier og offentligheten hvor man tilsynelatende tror at den som roper høyest vinner. Men det er ikke sånn at velgerne kommer løpende om man erklærer seg «nasjonalkonservativ». Man vinner velgere gjennom å snakke om saker som berører vanlige mennesker, ikke ved programmatiske erklæringer.

annonse
annonse

Og selv om substansen i det man sier er korrekt, som Carl I. Hagens kritikk av Greta Thunberg, er det uklokt å kommunisere på en måte som kun appellerer til rendyrkede klimaskeptikere. Det er mange som av ulike grunner er opprørte over unødvendige og dyre tiltak for å «redde miljøet» uten at man av den grunn er uenige i at mye av klimaendringer er menneskeskapte. Og de som er overbeviste klimaskeptikere, som mange av Frps kjernevelgere er, vil nok uansett stemme på et parti som protesterer kraftig mot slike tiltak.

Men det virker som statssekretær Tommy Skjervold ønsker å gå lenger.

– Frp gjør det ikke godt nok i byene og blant unge. Fellesnevneren for begge grupper er at de er liberale, opptatt av klima og at Frp har stått sterkt blant dem tidligere, sier Skjervold ifølge Dagsavisen.

Skjervolds problem er at det er lite eller ingen empiri som tilsier at en omlegging av partiets politikk for å tekkes denne velgergruppen vil ha effekt. Den store valgvinneren i årets valg var, som Pollofpolls har dokumentert, ikke MDG, men Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB). De vant ikke valget gjennom å appellere til streikende klimaungdommer, men vanlige mennesker som er lei av å betale ti ganger mer i bompenger hver måned enn rikfolk med Tesla betaler i eiendomsskatt. FNBs fremgang viser at det slett ikke er umulig å vinne velgere i byene, men man gjør det ikke ved å miste Frps særegenhet og etterlikne de andre politiske partiene.

Hvis Skjervold studerer valgresultatet, vil han også ganske raskt finne ut at Frp vokser sterkest i områder som Sunnmøre, et godt stykke fra byer som Oslo hvor man finner de mest klimaengasjerte velgerne.

annonse

Hvis Frp nå skal bli fanget i en krangel mellom politikere som på den ene siden insisterer på å gjøre klimaskepsis til en kampsak og på den andre siden en fløy som ønsker å gjøre partiet «grønt», er det en oppskrift på å gjøre partiet lite.

Frp må dyrke sine egne saker og egen politikk, om de skal ut av kneika partiet finner seg i nå. Det vil både kjernevelgere og nye velgergrupper like.

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon