Parthenon, et tempel på Akropolis. Sokrates, Platon og Aristoteles fjernes fra historiefaget til fordel for genusteorier og trafikkopplæring. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
annonse
annonse

Svenske myndigheter vil slanke historiefaget i grunnskolen. Blant annet kutter de ut all undervisning om antikkens Hellas og Romerriket.

Også den svenske stormaktstiden fjernes fra pensum. Nå øker kritikken mot at svenske elever ikke lenger skal lære om bakgrunnen for avgjørende deler av vår historie og kulturarv.

Trenden er å nærme seg samfunnskunnskapen, med økt fokus på samtidshistorie og nær fortid. Man skal prioritere postmoderne fagfelt som kjønnsroller, migrasjon, miljø, klima, normkritikk, muslimske høytider og selvsagt anlyser av nasjonalisme, genusteorier og seksualitet.

annonse

Skoleelever skal altså indoktrineres i postmodernisme og identitetspolitikk, mens alt som skjedde før 1700-tallet skal gå i glemmeboken. Anna Westerholm leder Skolverkets læreplanavdeling, og innrømmer til Svenska Dagbladet (SvD) at «det gjør vondt». Men timene strekker ikke til, hvis man skal ha plass til de nye prioriterte områdene som er nevnt ovenfor.

30-årskrigen. Sveriges hær beseiret Wallenstein’s armé i slaget ved Lutzen 16 November 1632, men heltekongen Gustav Ii Adolf døde. Dette skal ut av historiepensum. Foto: Historia/REX

 

Møter sterk kritikk

annonse

Jenny Wallensten er forsker i antikkens kultur, og slakter Skolverkets forslag som absurd:

– Antikken som har et helt unikt historisk og arkeologisk kildemateriale er utgangspunktet for å skape de lange tidsperspektivene, sier hun til SvD.

Selv svenske aviser reagerer. Smålands-Posten skriver på lederplass at «terningen er kastet» (som Julius Cæsar sa når han krysset Rubicon):

– Det er ødeleggende at elevene ikke vil bli utsatt for disse historiske periodene (…) Det er noe hele samfunnet kommer til å tape på.

Les også: Ny forskning: Norske lærebøker i historie fremstiller konsekvent europeere som overgripere, og skjønnmaler islam

– Ren og skjær galskap

annonse

– Det er ren og skjær galskap å stryke antikken fra pensum (…) Har de blitt helt sinnsyke? Man berøver elevene for verdensarven. Hvordan skal de da forstå poenget med kultur og demokrati? skriver Dagens Nyheter.

Filosofene Sokrates, Aristoteles og Platon er eksempler på historiske personer elevene ikke skal lære om.

Men Anna Westerholm i Skolverket forsvarer avgjørelsen med at det er viktigere å lære om problemer i dagens samfunn, og sier hun opplever støtte fra lærere og samfunnsforskere.

Noen andre momenter som omtales i læreplanen for historiefaget:

– Trafikkopplæring, hvordan opptre i trafikken
– Moralske spørsmål, som kjønnsroller, familie og døden
– Normer sett i lys av sport og digitale miljøer
– Yrker og bedrifter i nærområdet

Men ikke Cæsar, Sokrates, Luther, korstogene, vikingtiden eller Gustav II Adolf den store.

Hele forslaget kan leses her: Skolverkets forslag.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon