Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad ved Øygarden i Hordaland etter kollisjonen med Sola TS 8. november 2018. Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpix
annonse
annonse

De fem posisjonene på ulykkesfregatten Helge Ingstad var ikke helt normalt bemannet da den seilte inn i Hjeltefjorden, ifølge TV 2.

Ifølge kanalen hadde personen som var styrbord utkikk, spisepause og satt i byssa i minuttene før fregatten kjørte inn i oljetankeren Sola TS ved Stureterminalen natt til 8. november i fjor.

Havarikommisjonen har fastslått at det var vesentlig at brobesetningen på fregatten hadde feil virkelighetsoppfatning av situasjonen og derfor forvekslet Sola TS med Stureterminalen, som var på fregattens styrbord side. Da utkikken var ferdig å spise, var situasjonen allerede kritisk, ifølge TV 2.

annonse

I tillegg deltok to i den faste besetningen i opplæringen av nytt mannskap.

Det er ikke slik at sjøloven pålegger å ha styrbord utkikk til enhver tid, men det er vaktsjefen som skal vurdere det løpende behovet.

Sjøforsvarets granskning av Helge Ingstad-ulykken er i praksis ferdig. De konkluderer med at det ikke var én stor feil som førte til ulykken.

annonse

– Det har vært en kjede av faktorer. En lang rekke hendelser som sammen førte til at det gikk som det gikk. Det er noe vi også kjenner igjen fra andre store ulykker, sa marinesjef Rune Andersen på Haakonsvern til Bergens Tidende tidligere denne måneden.

Havarikommisjonen offentliggjør sin rapport etter ulykken 8. november.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon