DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
annonse

Noen av dere husker kanskje tidligere i år at Gillette, i form av en reklame, fortalte menn at de var det dårligere kjønn og trengte å skjerpe seg.

Reklamen vakte naturlig nok begeistring blant feministorienterte kvinner og feminiserte menn. Men vanlige menn fanget opp signalet og likte det ikke, de vendte seg til andre produsenter av barberutstyr og nå er resultatet inne; Gillette har tapt 8 milliarder dollar etter stuntet, og forsøker nå å appellere til menn igjen, men det spørs om ikke mange av deres tidligere trofaste kunder har vendt dem ryggen på permanent basis.

Les også: Gillette kan ha tapt milliarder på PK-reklamer

annonse

Lærdommen vi kan ta av Gillettes tap er blant annet at man ikke skal blande kjønnspolitikk inn i markedsavhengig næring, og ihvertfall ikke når primærkundene er menn. Men dette er vanskelig å innrømme, og Gillette forsøkte også innledningsvis å skylde tapet på en rekke andre faktorer enn den egentlige; at menn taler via deres lommebøker. Mye tyder på at lommebøkene er menns siste makt. De nektes et talerør i de fleste medier og delvis også i politikken. Vi får ikke høre om menns lidelser eller at de topper alle negative statistikker, for det ville true den ønskede forestillingen om at kvinner nektes makt, menn har den og at menn derfor må rives ned for å gi plass til kvinner.

Denne forestillingen står fortsatt sterkt og Gillettes truende konkurs er foreløpig ikke nok til å skremme bedrifter på å prøve seg på profitt ved å appellere til «female empowerment» (løst oversatt til «feminin frigjøring») på bekostning av menn. Den siste i rekken er DNB. Ikke før har DNB forsøkt å nekte betalingstjenester til Resett før de nå hopper på et annet identitetspolitisk stunt, ved å fortelle kvinner at menn eier verden fordi menn våger å spare i aksjer, og at det er feil – altså ikke å spare i aksjer, men at det hovedsaklig er menn som gjør det. Menn skal nemlig ikke ha lov til å gjøre smarte valg uten å få dårlig samvittighet for at kvinner ikke velger å gjøre det samme. DNBs påkostede reklame viser dansende menn (forstå det den som kan) med en tekstlinje om hvordan «de som ikke eier verden, kan heller ikke styre den». Implisitt forteller DNB at det er ønskelig at kvinner styrer verden (hvor i all verden ligger likestillingen i dette?) og at kvinner derfor må eie mer av den – i form av å spare mer i aksjer.

Det naturlige fra DNB hadde vært å honorere de kundene som faktisk investerer i banken. Kundene er både kvinner og menn, men i aksjesparing er altså majoriteten menn. Men i stedet for å honorere de aksjesparende mennene så velger DNB å skite på dem. Deres penger er helt sikkert gode nok for DNB, men de har feil kjønn. 

Det er komplett uforståelig hva DNB egentlig vil med deres nye stunt. Er det feil å oppmuntre kvinner til å spare i aksjer? Nei, men hva er vitsen med å appellere til kun dem? Kvinner er da istand til å lese folkeopplysning rettet mot alle, og også i stand til å basere deres valg på hva de leser. Det er ingen grunn til å skrike ekstra høyt til dem.

Noe annet som er påfallende at «feminin frigjøring» åpenbart ikke er mulig uten å skape en polariserende motpol i form av mannen. Dette bidrar kun til segregering av kjønn og distanse mellom dem, i tillegg til en harme i menn som de ikke får lov til å ytre i mediene, men som vises ikke kun via lommebøkene men også i en fallende vegring til å opprette personlige partnerskap med kvinner. Et eksempel på både den offentlige munnkurven og menns personlige skepsis til kvinner vises i den fallende fødselsraten blant etniske norske kvinner. Den markedsføres som at kvinnene selv ikke ønsker barn, enten fordi de prioriterer deres karrierer eller fordi de ikke ønsker et samarbeid med den «stygge mannen». Dette er ihvertfall hva mediene ynder å fortelle  oss. Personlig mistenker jeg at det i realiteten er menn som står i kulissene og fedrestreiker. De ser at de mister alle rettigheter til egne barn hvis samlivet ryker og at mor står med alle kortene på hånden. Ikke all verdens sædbanker kan kompensere for en ordentlig fedrestreik. 

Les også: DNB varsler tap i milliardklassen

annonse
annonse

Men tilbake til DNB. Deres mannsfiendtlige reklame flopper, selv om de gjør hva de kan for å hause den opp som «reklamen alle snakker om». På YouTube ligger den for øyeblikket ute med en like/mislike ratio på 12/35. Det er vel bare et spørsmål om tid før DNB fjerner den fra Facebook og laster den opp på nytt, i håp om at det skal jevne ut den skjeve ratioen. Gillette gjorde det i sin tid med deres reklame flere ganger, uten at det hjalp stort. Det samme gjorde MTV med deres «dear white guy» video for et par år siden, hvor hvite menn ble fortalt at de var roten til alt ondt. Videoen ble til slutt fjernet helt.

Hva er årsaken til at selskaper går stadig lenger i å sverte menn? Jeg tror en av årsakene er kvinnelig ledelse. Etter årevis med offentlige kampanjer og lobbyvirksomhet så sitter det nå kvinner i toppen – eller meget nær toppen – i mange store selskaper. Disse kvinnene har vokst opp med «male bashing», betrakter det som normalt og blir genuint overrasket når de oppdager at menn faktisk ikke finner seg i å bli demonisert hele tiden. Det slår tilbake på selskapene i form av stilltiende men massive boikotter som truer selskapene med konkurs. Selv har jeg et ønske og håp om at menn skal våkne enda mer opp og bli bevisste på hvilke selskaper de bruker penger på. Det ideelle hadde nå vært om menn nå trakk seg ut av alle deres kundeforhold med DNB. Det finnes faktisk nok av banker som ennå ikke blander forretning med kjønnspolitikk. Jeg hadde satset mine penger på dem. 

Se DNBs reklamevideoen her.

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon