Omsetningen for butikkene i Oslo City falt med 6 prosent i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
annonse
annonse

Stadig færre handler i Oslo sentrum og butikkene i området sliter. Både netthandel og «bilfritt byliv»-prosjektet får skylden for nedturen.

I typiske handelsgater i Oslo, som Karl Johans gate, Hegdehaugsveien, Markveien og Thorvald Meyers gate, har leieprisene falt siden i fjor, skriver Finansavisen.

I de mest sentrale sentrene, som Oslo City og Aker Brygge, falt omsetningen med henholdsvis 6 og 4,4 prosent i første halvår, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, skriver avisen.

annonse

– Det er komplekst og sammen­satt. Det er færre som er ute og handler. Karl Johans gate har hatt en nedgang i antallet besøkende de siste to årene, sier leder av retailavdelingen Haakon Reed-Larsen i Colliers International.

Reed-Larsen peker på netthandel, færre kinesiske turister og færre parkeringsplasser i forbindelse med «bilfritt byliv»-prosjektet som forklarende faktorer. Han påpeker at de store kjøpesentrene opprettholder omsetningen, men at de mindre sliter mer.

Kollega, leder Stian Kjellhov i handelseiendomsadministrasjonen i Collier International, er enig.

– Det er i ferd med å bli tøffere å være liten. De store sentrene har fortsatt en egen tiltrekningskraft. Hvis du er stor og tung, har du din egen gravitasjon, sier han.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon