Illustrasjonsbilde. Foto: Shutterstock
annonse

For meg er verdighet å behandle seg selv og andre med respekt. Respekt oppstår når vi ser hverandres behov og viser vilje til å lytte, uten nødvendigvis å innfri andres ønsker.

Frivillighet er et eksistensielt behov.  Om ikke du personlig kan eller ønsker å innfri andres behov, er det gjerne noen andre som kan lytte, gi oss en håndsrekning eller på andre måter være støttende.

Voldelig kommunikasjon, som negativ definering, er ikke innenfor verdig atferd. Å fortelle fakta, om aldri så smertefullt for noen, kan bevare verdighet.

annonse

Alt vi gjør, gjør vi for å få noen grunnleggende behov møtt. Det gjelder for både Abid Raja, SIAN og deres motdemonstranter. Siden SIAN har hatt et aktivt år, og siden det flere steder er sterk motstand mot deres ytringer, er det dem jeg tar som eksempel i dette innlegget. Dessverre har markeringen i på Tøyen i Oslo 28.9.19 vist at det er langt igjen til at alle finner verdige stemmer å uttrykke seg gjennom.

Les også: Mytene om korstogene (+)

SIAN i Kristiansand 7.9.19

SIAN søker å informere om islam og konsekvenser av den ideologien i Vesten. I Kristiansand holdt 4 SIAN-medlemmer taler, 200-300 motdemonstranter sto med ryggen til. Noen fra ytre venstre skaper lyd med stemmene og noen få tilhørere sto stille i bakgrunnen. En hijabkledt kvinne var med og bar en plakat der det sto: «Vi knuste dem i 45 og skal knuse dem igjen».

Er det innholdet i talene eller er det motdemonstranter som bidrar til å gi verdigheten ringe kår under SIANs arrangementer?

Her er små smakebiter av det som ble sagt av SIAN 7. september, inkludert noen av de få «voldelige» uttrykkene gjennom seansen:

annonse
annonse

Anna Bråten til dama i hijab: Det er ingen hemmelighet hvem som bisto nazistene. Det var islam. Dere er hjernedøde og dere vil bli avkledd … Koranen gir lisens til å drepe.

Lars Thorsen: Når du oppnevner et monster til en falsk profet, da får du et tankesett som ikke passer i vår sivilisasjon.

Arene Turmyr: Siden 9/11 2001 har muslimske terrorister begått 35.000 terrorhandlinger rundt omkring i verden.

Leif W Lohne: Det er radikal forskjell på frelsesreligioner og lovreligioner… En annen ting moskèlederne i Agder tar opp, er viktigheten av hijab. Hijab skal brukes fra 8– 9– årsalderen, forteller de.

Hva er fakta og hva er voldelig kommunikasjon her? Er dette innenfor ytringsfrihetens rammer? Er det noe her du opplever som uverdig?

annonse

Motdemonstrantene

De mest radikale motdemonstrantene holdt det gående i 1 ½ time med taktfaste rop.  Ordene «rasister» og «nazisvin» + setningene «Norge for alle. SIAN skal brenne.» ble gjentatt og gjentatt. Noen viste finger.

Er dette verdige uttrykk? Noen viste sin mening ved å stå stille med ryggen til. Det kan oppfattes som både meningsytring og forakt. Er det innenfor et verdig uttrykk?

Flere store, vaiende faner antyda politisk retning blant motdemonstrantene. «Antifascisme er selvforsvar» sto det på et 3– 4 meter langt, rødt banner. Noen tolker dette som aksept av voldsbruk.

SIAN–talerne var skilt fra tilhørerne med metallgjerder. Rundt 20 politi med tjenestebiler var der – ikke for å beskytte folk mot SIAN, men for å beskytte SIAN mot eventuelt voldelige motdemonstranter. Hvilke verdier står på spill når atferden blir så aggressiv?

annonse

På vei til sin parkerte bil, måtte talerne eskorteres av politi mens medlemmer fra Rødt og SV fulgte dem med tilropene «nazisvin». Til spørsmålet om politiet ville gjøre noe med dette, fikk de til svar at det kunne eskalere situasjonen. Hvilke verdier er det politiet søker å ivareta med den atferden? Er dette holdninger som kan beskytte verdigheten i Norge? Noen hevder at voldelig kommunikasjon kan føre til fysisk vold.

Les også: Den skamløse kvinnen gjør venstresiden livredd

Skremmende uttrykk for tapt verdighet

Et psykologisk fenomen har vist seg, bl.a. i Oslo: Noen etnisk norske, både ung og eldre, bøyer av for fysisk vold og aggresjonen fra islamtro muslimer. Det har i verste fall faktisk ført til både fysisk sykdom og posttraumatisk stressyndrom. Kan det være at rasist–, nazist- og islamofob-stempler har glidd ubevisst inn, fått mennesker til å tilpasse seg overgripers krav og gjort dem til offer? Har storsamfunnet av samme grunner gitt etter for islamske særkrav?

Tidligere stortingsrepresentant, Hallgrim Berg, Hege Storhaug m.fl.  har informert oss i årevis. Sistnevnte lever på hemmelig adresse mens Islam Net får operere fritt med sin misjonering. Gir det verdighet til islam at noen må beskyttes mot vold?

Nå går politikere flest inn for tiltak mot muslimhets mens Organisations of Islamic Cooperations overvåker «islamofobi». Imamer i hele verden sier det er deres klare mål å vinne alle for islam. De benytter seg av rettigheter demokratiet gir dem. Det kaller politikere flest for konspirasjonsteorier. Hvor blir det av den politiske verdigheten i de tilfellene de unngår fakta, men bøyer av? Hvor langt vil de strekke seg?

 Mine ønsker for et mer verdig samfunn

  • Respektfull og kunnskapsbasert dialog
  • Flere tiltak for å styrke de humanistiske verdiene, blant annet fremme mer kunnskap om alle menneskers grunnleggende behov
  • I større grad etablere institusjoner ut fra bevissthet om at flest mulig kan få verdige, meningsfulle og ansvarsbevisste liv
annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon