Foto: Berg-Rusten, Ole / NTB scanpix
annonse

I byrådserklæring var en av sakene å redusere fartsgrensene. Kommunale veier skal ned fra 50 til 30 kilometer, det skal være 20 foran skoler og hovedveinettet skal ha en miljøfartsgrensen på 60 kilometer.

Men kommunen kan bare bestemme på kommunale veier, mens riksveiene: Ring 3, tunnelsystemene og E18 og E6 inn og ut av Oslo eies av staten. Der er det Statens vegvesen som bestemmer.

– Det er staten som setter fartsgrensene på riksveiene, i øverste instans Samferdselsdepartementet, sier pressesjef i Statens vegvesen Kjell Solem til Nettavisen.

annonse

– 30-sone, som vi har i dag, er fornuftig ved skoler og det sørger for god sikkerhet. De har ikke noe belegg for å si at 20 ville bidra til økt sikkerhet (…) fremstår dette mest som symbolikk – med den hensikt å gjøre Oslo til en enda vanskeligere by å ferdes med bil i, sier Tor André Johnsen i Frp og tilføyer.

– I verste fall vil reduksjonen av fartsgrensene bidra til å redusere folks respekt for fartsgrensene – når de opplever at farten ikke harmonerer med forholdene og veienes standard.

Det finnes ikke noe fartsgrense på 20 kilometer.

– Når det kommer til 20-sone så er dette noe som ikke finnes nasjonalt, så her må de søke staten. Jeg vil oppfordre samferdselsministeren til å sette foten ned for dette, Tor André Johnsen.

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon