Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
annonse

Det virker ikke som Faktisk.no følger pressens etiske regler når de flagger innhold som falskt på Facebook. Ofres Vær Varsomplakaten i kampen mot såkalt «falske nyheter»?

Onsdag publiserte Resett en sak om varehuset Ikea som «avlyser julehandelen og innfører vintervarer». Tittelen og saken skapte som ventet reaksjoner og diskusjon på sosiale medier. Noen mente vi gikk for langt og viste til at Ikea også skriver om jul og julevarer på sine nettsider.

Som redaksjonssjef og ansvarlig vaktsjef var jeg klar over at tittelen var spiss, men jeg mente og mener at den kan forsvares. Det dreier seg om det de fleste vil se på som tradisjonelle julevarer, som for eksempel et kunstig juletre, som nå markedsføres som «vinterfest».

annonse

Les også: Ola Borten Moe kaller statsstøtte til Faktisk.no for Orwells «1984»

At det ville dukke opp kritikk var jeg likevel forberedt på. Helt uventet var det heller ikke at Faktisk.no, faktasjekk-nettstedet opprettet av etablerte medier for å bekjempe såkalte «falske nyheter», ville ta tak i temaet, særlig siden også Rights omtalte saken og fordi Frps Per-Willy Amundsen reagerte på Ikeas nytale.

Jeg ble likevel positivt overrasket da jeg leste Nettavisens faktasjekk. De konkluderer ikke, men gjengir hvordan ulike aktører ser på måten Ikea markedsfører ulike julevarer. Som Resett gjengir de Ikeas offisielle uttalelser og viser til at Ikea også markedsfører julevarer som nettopp det.

Men derfor ble jeg også overrasket da vårt Facebookinnlegg om saken likevel ble merket som «delvis feil».

Les også: Faktisk.no bryter sine forpliktelser

Denne beskjeden dukket opp for de som modererer Resett på Facebook torsdag: 

annonse
annonse

Skjermdump: Facebook

Resett tok umiddelbart kontakt med Faktisk.no. Vi er klar over at Facebook som et privat selskap har rett til å redusere distribusjonen av saker og vi respekterer selvsagt at Faktisk.no er uenig i våre konklusjoner.

Fikk ikke anledning

Vi var overrasket over at vårt innhold ble vurdert som «delvis feil» uten at vi fikk anledning til å kommentere eller forsvare oss. Innsikt-artikkelen til Faktisk.no konkluderer nemlig ikke.

Det var vanskelig for meg å forstå at Faktisk.no gjør dette uten å tilby samtidig imøtegåelse, som er normalt for presseorgansiasjoner som følger Vær Varsom-plakaten.

annonse

Legger Faktisk.no bort presseetikken når de opptrer som hjelpere for Facebook?

Disse spørsmålene svarer ikke redaktør Kristoffer Egerberg i Faktisk.no på.

Les også: Faktisk.no opptrer som apologeter for den rådende ideologi

Egeberg har imidlertid tidligere redegjort for hvordan dette foregår i en kommentar hos Nettavisen:

«Kort fortalt innebærer samarbeidet at Faktisk.no får tilgang til verktøy fra Facebook. Faktisk.no bidrar med å knytte faktasjekker til omstridt innhold som spres på plattformen, eller med å faktasjekke innhold som brukere eller Facebook selv rapporterer som mistenkelig.

annonse

Når Faktisk.no legger lenker inn i verktøyet, kobles de alltid til en faktasjekk på Faktisk.nos egen plattform. Lenkene kan merkes som «usant», «usann overskrift» eller «blanding» fra vår side. Alle vurderinger som blir gjort er Faktisk.nos egne, redaksjonelle vurderinger.

I verktøyet legger vi inn faktasjekker og lenker som Facebook kan velge å bruke til å varsle brukere om at det finnes mer informasjon om en artikkel eller en tematikk, eller som kan brukes til å redusere synligheten til feil- og desinformasjon i nyhetsstrømmen.»

Etter et halv døgn kom det et svar fra Egeberg. Det vil si, han svarer ikke på våre spørsmål, kun at det ikke er noe i Faktisk.no sin omtale av Ikeas julevarer som utløser samtidig imøtegåelse. Men om presseetikken gjelder når Faktisk.no merker innhold som falskt eller ekte på Facebook, svarer han ikke på.

Når han får spørsmål på nytt om det er slik at Faktisk.no sitt samarbeid med Facebook er i henhold til Vær Varsomplakaten, svarer Egeberg med å vise til generelle retningslinjer om hvordan man kan klage på at innhold merkes som «delvis feil».

– Dette har ikke noe med Vær Varsom-plakaten å gjøre», svarer han.

– Jeg spør ikke om artikkelen dere har publisert, men om dere følger Vær Varsom-plakaten i deres samarbeid med Facebook og konklusjoner som legges ut der. Dette bør det være mulig å svare «ja» eller «nei» på?

– Vi følger presseetikken i alt vi gjør. Facebook følger sine «community standards»?

– Hvorfor tilbyr dere da ikke tilsvar på påstander dere legger ut i samarbeid med Facebook? svarer jeg.

Dette spørsmålet har ikke Faktisk.no-redaktøren besvart. Hva grunnen til det er, kan man bare spekulere i.

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon