Päivi Räsänen, finsk politiker som er under etterforskning for å sitere Bibelen. Skjermdump fra YLA
annonse

Päivi Räsänen representerer Kristendemokratene i Finland. Hun anklages nå for hatefulle ytringer fordi hun siterte Bibelen.

Räsänen er ingen hvem som helst i finsk politikk. Hun har sittet i parlamentet siden 1995, og ble utnevnt til innenriksminister i 2011.

Nå er hun under etterforskning for hatkriminalitet, skriver CBN. Bakgrunnen er at hun reagerte på at den finske evangelisk-lutherske kirken, etter hennes mening, promoterte en homoseksuell livsstil ved å delta i sommerens Pride-festival.

annonse

Les også: Finland rystes av seksuelle overgrep: Vurderer å revidere internasjonale avtaler, for å få bedre kontoll over innvandringen

Siterte Bibelen

Räsänen reagerte med å legge ut noen bibelvers på Facebook, nærmere bestemt Paulus’ brev til romerne, 1:24-27. I den norske nettbibelen er teksten slik:

«24 De fulgte sitt hjertes lyster, derfor overga Gud dem til urenhet slik at de vanæret kroppen sin med hverandre.
25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte i stedet for Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen.
26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige.
27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.»

Räsänen sier hun ble motivert av at kirken oppmuntret til handlinger og hendelser som var i direkte konflikt med Guds ord.

– Jeg ble sjokkert av at den evangelisk-lutherske kirken jeg var medlem av annonserte sin tilknytning til Helsinki Pride 2019 (…) Pride feirer handlinger og forhold som Bibelen kaller syndig og skammelig.

annonse

Räsänen mener at alle mennesker har rett til å høre Guds ord og budskap.

Myndighetene i Finland har ifølge CBN bestemt å tiltale Räsänen for «agitasjon mot en etnisk gruppe», noe som virker ganske uforståelig. Räsänen mener saken er en trussel mot kristne finners religionsfrihet, og mot ytringsfriheten.

Om Räsänen dømmes risikerer hun bot eller fengselsstraff. Selv mener hun hennes uttalelser bør beskyttes av religionsfriheten.

Les også: – Finland er nå et av mange europeiske land hvor anti-immigrasjon og nasjonalisme er permanente og viktige verdier i valg etter valg

Kristne våger ikke uttrykke seg fritt

annonse

Hun mener å ha erfart at kristne ikke våger å uttrykke seg fritt, og ikke lenger våger å dele bibeltekster i sosiale medier. Men Räsänen har ingen planer om å endre opptreden:

– Jeg vil bruke min religionsfrihet uansett resultat, og uansett om politiet etterforsker meg. Jeg oppfordrer alle til å bruke sin religionsfrihet, også i omdiskuterte saker.

Räsänen var også i søkelyset i 2013, da hun protesterte mot abortlovene og fikk 6500 mennesker til å melde seg ut av kirken i løpet av seks dager. Den gang sa hun at dyr har bedre beskyttelse enn det ufødte fosteret.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.