USS Gerald R. Ford under konstruksjon på på verftet i Newport News Shipbuilding i Newport News, Virginia. Foto: Steve Helber
annonse
annonse

USAs nye Ford-klasse hangarskip skal tilby en langt mindre effektivitetsforbedring enn forventet, sammenlignet med forløperne i Nimitz-klassen.

Etter 15 måneder med vedlikehold og oppgraderinger på en tørrhavn i Virginia, seilte den amerikanske marinens nye flaggskip – hangarskipet USS Gerald R. Ford – nok en gang 25. oktober for tester til sjøs i fem dager.

Etter testene er ferdige for denne gang, skriver forsvarsspesialisten Craig Hooper i Forbes at Ford-klassen kan være dyrere i drift enn tidligere antatt – som skaper hodebry for den amerikanske marinen.

annonse

Designet for effektivitet

Ford-klassen ble designet for å oppnå høyere effektivitet sammenlignet med den gamle Nimitz-klassen av amerikanske hangarskip. Selv om Ford er tre ganger så dyr som Nimitz, skal skipene i prinsippet tjene det inn igjen – gjennom kostnadsbesparelse over tid.

Les også: USA gir opp hangarskip, satser på robotmarine mot Kina

– Jeg får 30 prosent mer flyavganger, 25 prosent mindre folk om bord, og en vedlikeholdssyklus som vil være forbedret sammenlignet med Nimitz-klassen. Det er en game-changer når der kommer til effektivitet, sa USAs marinesekretær Richard V. Spencer i en tale 23. oktober.

Problemer

Spencer virket selvsikker, men etter USS Gerald R. Fords siste tester til sjøs, kom den amerikanske marinen med de dårlige nyhetene. Hangarskipet trenger sannsynligvis fem prosent mer mannskap enn tidligere antatt, og operasjonelle- og vedlikeholdskostnader er høyere enn forventet.

annonse

Les også: Verdens største hangarskip seiler nok en gang

Ifølge den amerikanske marinenes egne estimater, vil de tre effektiviseringspunktene som ble brukt for å selge Ford-klassen til å begynne med – flere avganger, store besetningsreduksjoner og lavere driftskostnader – sannsynligvis fortsette den negative utviklingen.

Vinningen opp i spinningen?

Hvis Ford-klassens originale rosenrøde ytelsesestimater fortsetter å vise seg å være for optimistiske under videre tester i den virkelige verden, vil den 13 milliarder dollar dyre Ford-klassen begynne å ligne mer og mer på den fem milliarder dollar dyre Nimitz-klassen – når det kommer til totale kostnader over skipenes levetid.

Det kan være at USA kommer til å betale tre ganger så mye for en ny klasse hangarskip, som bare gir noen få prosent ekstra effektivitet, sammenlignet med de eksisterende Nimitz-klasse hangarskipet.

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon