Illustrasjonsfoto: Pixabay/200degrees
annonse

Syriske Mayada Alfaiyad, som er bosatt i Fræna, ble av Kultur-, næring og folkehelseutvalget tildelt likestillingsprisen for 2019, skriver Tidens Krav.

Grunnlaget for prisen beskrives slik av leder i kultur, næring og folkehelseutvalget, Marit Nerås Krogsæter:

«Det er veldig kjekt å kunne dele ut årets pris til Mayada Alfaiyad. Ho er ei sterk, moderne kvinne som viskar ut forskjellane mellom mann og kvinne, flyktning og arbeidstakar, etnisk norsk og utlending og er såleis ein god representant for likestilling mellom kjønn og sosiale nivå.»

annonse

Det heter videre i pressemeldingen at «Alfaiyad kom til Elnesvågen i juni 2017, som flyktning fra Syria. Hun er født i 1979, utdannet sykepleier og er i dag midlertidig ansatt i flyktningtjenesten i Fræna kommune som tolk i barnehagen.»

Les også: Hijab: Bare et uskyldig stykke tøy? Snakk om å tilsløre virkeligheten

Kjempeflott! Det er fint at flyktninger som kommer til Norge integrerer seg, kommer i arbeid og bidrar til samfunnet på mer enn bare en måte. Hun har tilpasset seg norsk kultur og tradisjon på en ypperlig måte siden hun kan få en likestillingspris, tenkte jeg.

Det var til jeg så bilde av henne. Hun fremstår på flere bilder i hijab. Bilder Resett ikke har lov til å vise dessverre.

Så Krogsæter og dette utvalget ikke bare tildeler en slik pris, men sågar også uttaler at «hun er en moderne kvinne som visker ut forskjellene mellom mann og kvinne, og at hun er en god representant for likestilling mellom kjønn og sosiale nivå», mens hun bærer hijab?

Hvordan kan det henge sammen?

annonse
annonse

Å bære hijab er ikke noe fritt valg, selv om en del muslimske jenter sier så. De er påvirket av sin familie, venner og ikke minst muslimsk tro og tradisjon når de gjør det. Det er altså det stikk motsatte av likestilling.

Hvordan hun kan viske ut forskjellene mellom etniske norske og flyktninger ved å bære hijab, er det vel bare Kultur-, næring og folkehelseutvalget som kan svare på.

Dette er altså ikke noen kritikk av Mayada Alfaiyad personlig. Hun er helt sikkert en flott kvinne. Men det er en kritikk av kriteriene dette utvalget setter for å vinne en slik pris. Hvem var kandidatene?  Alt som sies om prisen i denne artikkelen er dette:

Prisen blir delt ut til en person eller instans som har utmerka seg positivt i arbeidet med å fremme:

Likestilling i arbeid for frie val og like moglegheiter utan omsyn av kjønn, alder, seksuell orientering, funksjonsevne, etnisitet og språkval, nynorsk/bokmål

annonse

Likestilling mellom kvinner og menn

Likestilling mellom etniske minoritetar og majoriteten

Likestilling mellom funksjonshemma og ikkje funksjonshemma

Les også: Barneskole beskyldes for normalisering av barnehijab: – Naturlig at elever også møter tekster om barn som bruker hijab

Et søk på google, og jeg fant en artikkel fra rbnett.no, som kunne opplyse meg om at «I starten av september kunne Romsdals Budstikke melde at Kultur-, næring og folkehelseutvalget ikke hadde fått et eneste forslag til kandidater til likestillingsprisen da fristen for forslag gikk ut.»

annonse

– Det er et paradoks at vi ikke har fått inn kandidater fra noen del av samfunnslivet som kan passe til denne prisen, sa Marit Nerås Krogsæter da.

En ny utlysning kom, og da fikk de inn fem forslag. Men hvem var det?

Hvordan det er mulig å ikke finne gode kandidater til en slik pris, er for meg uforståelig.

Det eneste jeg forstår i min grenseløse naivitet og tåkelagte rasistiske og diskriminerende verden, er  at å gi en slik pris til noen som bruker et kjent symbol for undertrykkelse, diskriminering og sosial kontroll, ja det blir uansett totalt feil.

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon