Cruiseskipet Viking Sky mistet motorkraften under et kraftig uvær utenfor kysten av Møre og Romsdal 23. mars i år. Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix
annonse
annonse

Cruiseskipet Viking Sky var kun en skipslengde fra å grunnstøte da det mistet motorkraften på Hustadvika i mars, ifølge Havarikommisjonens foreløpige rapport.

Årsaken til motorstansen var at tankene med smøringsolje ble holdt på et for lavt nivå. Da skipet ble utsatt for mye bevegelse i de høye bølgene 23. mars i år, fikk ikke dieselgeneratorene sugd nok olje inn, noe som gjorde at motorene stanset.

Ifølge rapporten lå nivået på smøreolje på 28–40 prosent av kapasiteten, mens anbefaling for denne type dieselgenerator var et nivå på 68–75 prosent.

annonse

Motorstansen utløste en stor redningsoperasjon, og i løpet av kvelden og natt til 24. mars ble 470 personer evakuert med helikopter.

Cruiseskipet var på sitt siste av seks nordlyscruiseturer da hendelsen skjedde. Skipet forlot Tromsø 21. mars og skulle til Stavanger 24. mars.

18 alarmer

Om morgenen 23. mars gikk det 18 alarmer om lavt oljenivå på skipet, fremgår det i rapporten. Så ble det ikke registrert noen alarm før klokka 13.37.

annonse

Skipet rullet fra side til side i de høye bølgene. I løpet av 19 minutter skrudde alle de tre dieselgeneratorene seg av, og skipet fikk motorstans.

Det ble sendt ut mayday. Det første helikopteret kom fram til stedet omtrent klokka 15. Mannskapet hadde vurdert å evakuere passasjerer og mannskap til livbåtene, men på grunn av været ble det vurdert til å være altfor farlig. Passasjerer ble derfor evakuert med helikopter i stedet.

Fortsetter sikkerhetsarbeidet

Passasjerene på Viking Sky var hovedsakelig amerikanere og briter, samt en del australiere. Representanter fra de tre landene har samarbeidet med Havarikommisjonen i arbeidet med rapporten.

Undersøkelsene rundt nestenulykken vil fortsette. Cruiseskipet var bare en skipslengde unna grunnstøting. Skipet hadde akkurat passert over eller rett ved siden av en grunne på 10 meters dyp, ifølge rapporten.

Havarikommisjonen viser til at det er viktig å identifisere sikkerhetsområder for å unngå lignende hendelser i fremtiden.

Det videre arbeidet vil blant annet se på:

annonse

* Oppfølging av alarm i maskinrommet

* Passasjerplanlegging

* Bistand ved beslutninger

* Rutiner for smøreolje

* Evakuering og sikkerhetsprosedyrer

* Sikkerhetshåndtering

* Lokale værforhold og måling av havdyp

* Sikker retur til havn

Oppdaterte smøreolje-anbefaling

Etter hendelsen sendte norske sjøfartsmyndigheter ut en oppdatert anbefaling om at alle skip må ha nok smøreolje og også sørge for at det er tilstrekkelig tilgjengelig i tilfelle dårlig vær.

Det var kuling til storm med vindstyrke på 22–25 meter per sekund i området denne dagen. Havarikommisjonen viser til at været stemte overens med værmeldingen.

Wilhelmsen Ship Management, som sto for den marine driften av cruiseskipet, har også sendt en melding til alle sine fartøy om å oppdatere rutiner for smøreolje når man forbereder seilas i hardt vær.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon