Skjermbilde.
annonse

Denne uken kom boken til sjefen for Senter for Undersøkende journalistikk i Bergen, Per Christian Magnus, om den såkalte politivoldssaken i Bergen.

Erik Stephansen, Redaktør for Nettavisen, beskrev boken under følgende overskrift: «Politivoldsaken i Bergen: Overbevisende om forskningsskandale og ren bløff.»

– For de som ikke husker så langt tilbake: Den store politivoldsaken på 80-tallet var en verkebyll for Bergen i flere tiår, og er det ennå. Det eksploderte i 1981. Da kom handelshøyskolelektor Edvard Vogt og jusstudent Gunnar Nordhus med sin oppsiktsvekkende forskingsrapport på 12.160 sider – pluss en populærvitenskapelig bok med navnet Volden og dens ofre. En empirisk studie.

annonse

Det er denne studien som avvises som forskningsjuks i den nye boken «Politivoldsaken,
Norges største forskningsskandale».

Lars Akerhaug skrev på Resett den 12. november:

«Gjennom en rekke evalueringer og rettssaker ble forskerne støttet av den intellektuelle eliten i Norge, blant andre landets fremste juridiske autoriteter som Anders Bratholm, Johs. Andenæs og Torstein Eckhoff.

Slik ble det etablert et bilde av utstrakt politivold i Bergen, ifølge forlagets presentasjon av den nye boken «Politivolden – Norges største forskningsskandale» som gis ut på forlaget Vigmostad og Bjørke.»

Les også: Ny bok hevder politivoldssak i Bergen på 80-tallet var basert på forskningsbløff

Men nå anklages forfatterne selv for juks. Tidligere denne uka skrev Bergens Tidende (BT) at en rekke leger og tannleger ikke kunne huske at de var kontaktet av forfatterne av denne nye boka, ifølge NTB.

annonse
annonse

– Leserne skal ikke sitte igjen med et inntrykk av at vi ikke er etterrettelige. Vi har notater som viser at vi har snakket med alle legene og tannlegene, sier Bjarne Kvam til BT.

Bjarne Kvam skrev boka sammen med Per Christian Magnus og Tom Kristiansen.

– Dette er en helt uredelig måte å operere på. Det etterlatte inntrykket er at vi har fusket i en bok om forskningsfusk – det kan vi ikke leve med, sier Magnus til Medier24.

Han krever at avisa dementerer saken, og varsler en PFU-klage.

– Jeg sitter og leser meg opp på klageskjemaet til PFU nå.

annonse

Magnus sier at BT fikk tilbud om skriftlige kilder, men publiserte saken før disse var overlevert. Han innrømmer dog at han burde kontaktet kildene på nytt, siden det har gått en god del tid siden samtalene.

Nyhetsredaktør innrømmer ingen feil

Nyhetsredaktør i Bergens Tidende, Jan Stian Vold, skriver til Medier24 at de ikke mener de har gjort noe feil i saken.

– Jeg kan ha forståelse for at forfatterne ønsker fokus et annet sted, men dette er normal journalistisk virksomhet. Vi har snakket med en rekke av kildene i den omtalte boken, og synes summen av opplysningene de kommer med er interessant, sier han.

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon