Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
annonse
annonse

MDG fremmet et forslag om å øke bensinavgiften med 5 kroner og det skapte et stort engasjement. De gjør som Frp i glansdagene – setter dagsorden ved å komme med kontroversielle utspill.

Men de snakker ikke til flertallet, og det er få av de som er avhengig av bil i hverdagen som stemmer på MDG. Partiets kjernevelgere bor som reglen i sentrumsstrøk i store byer og de trenger sjelden bil. Det er den urbane eliten som kan gå eller sykle til arbeidsplassen, slike som jobber i offentlig sektor eller halvstatlige organisasjoner. De som tilbringer mye av sin tid på caféer eller har piknik i parken, der de kan drømme om en bilfri by.

MDG-velgere hilser en økning av bensinavgiften hjertelig velkommen, og det er nok hele poenget med populistiske utspill.

annonse

Les også: MDG vil øke bensinavgiften med fem kroner literen

Bom- og bensinavgifter vil redusere biltrafikk bare de blir høye nok. Men god sosialpolitikk er det dessverre ikke. De som må la bilen stå er beklageligvis også de som sliter med å få endene til å møtes – de som har en trang økonomi blir påført enda en byrde. Men klimautslipp er et globalt fenomen, Norge kan ikke redde verden alene.

Årlig brukes det 1600 milliarder kroner på subsidier av drivstoff

annonse

Av verdens totale utslipp av CO2 utgjør Norges andel bare noen promille. Vi kan godt gå frem som et godt eksempel ved å øke noe avgifter, men det har ingen effekt på totalen. Det blir enda mer nyttesløst med høye norske avgifter når andre land subsidierer drivstoff.

Det landet som slipper ut mest CO2 i verden, Kina, der subsidierer staten drivstoff med 160 milliarder kroner årlig. Russland bruker 140 milliarder kroner. Indonesia 225 milliarder kroner. På topp ligger Iran med 240 milliarder i drivstoffsubsidier, og hakk i hæl kommer Saudi-Arabia med 225 milliarder.

Les også: Ap-politiker ber MDG om å besinne seg

Om Norge legger ned oljeindustrien så merkes det ikke

Daglig blir det produsert rundt 100 millioner fat olje, Norges andel av dette er 2 millioner. Vår andel er faktisk mindre enn det de store aktørene holder tilbake for å regulere oljeprisen. Så bortfall av norsk olje vil bli erstattet over natten.

Om en skal regne i utslipp så må man ta med hele kjeden, ikke bare den literen med 5 kroner ekstra i avgift. Oljen skal pumpes opp, da må en ha energi. Det vanligste er «fakling», et gasskraftverk. Norge har begynt med «landstrøm» slik at CO2-utslipp per fat ligger betraktelig lavere enn mange av de andre produsentene. Olje trenger vi helt til annen energi kan overta plassen, men det er nok et stykke inn i fremtiden.

Les også: Sissener legger skylden for svak krone på MDG

MDG kan gjerne komme med politisk utspill

annonse

Men de ville ha blitt bedre mottatt av brede lag om de var realistiske. Høyere drivstoffavgifter fører bare til at de med trang økonomi må la bilen stå. En avvikling av oljeindustrien vil føre til at vi må bruke øksa på statsbudsjettet, det vil nok merkes av som er ansatt i offentlig sektor. De må nok omstille seg til en kraftig nedbemanning, det samme gjelder de som har levet godt på overføringer fra de offentlige, slik som pressestøtte, støtte til ulike organisasjoner, bistand og så videre. Alt som vi har tatt oss råd til på grunn av oljepenger må kuttes ut når bransjen blir avviklet.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon