Tor André Johnsen (Frp). Foto: Fremskrittspartiet.
annonse
annonse

Frp-topp Tor André Johnsen er lite imponert over samferdselspolitikken i hovedstaden.

Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) er bekymret for at Oslo-byrådets politikk fører til trafikkaos i hovedstaden. I en post på Facebook skriver Frp-politikeren at byrådets politikk for stengte gater skaper stillestående kø, noe han også har illustrert med flere bilder.

annonse

Ikke imot bilfritt byliv

Overfor Resett understreker stortingsrepresentanten at han ikke er motstander at man tilrettelegger for bilfritt byliv noen steder i Oslo.

– Jeg kan forstå at det er behov for å begrense bilbruken noe, noen steder. Men det er jo ikke det som skjer. SV, Ap og MDG gjør det tilnærmet umulig å kjøre bil, med gjennomkjøring forbudt, innkjøring forbudt og parkering forbudt.

annonse

– De sørger for at folk ikke har valgfrihet, at folk tvinges til å kjøre kollektivt. Det støtter ikke Frp. Vi vil ha den valgfriheten.

Les også: Bilfritt byliv ødelegger livskvaliteten: – Det gjør at jeg ikke har noe sosialt liv

Stillestående kø

Johnsen mener at de rødgrønne i Oslo har dratt det for langt, og at de har stengt så mange gater for gjennomkjøring at det har dannet seg flaskehalser rundt om i byen, med stillestående trafikkork som resultat.

– Det sosialistene ikke har forstått er at når du strammer inn så mye som de har gjort så fører det til at noen gater blir øde asfaltørkner, mens de gatene der det fortsatt er lov å kjøre blir det stillestående kø, det er det som er den negative konsekvensen av deres politikk.

– Dette er Norges hovedstad, den største byen i landet, med mange store institusjoner og virksomheter av nasjonal betydning. Da er det spesielt at man har et byråd som legger opp til at man absolutt må bruke kollektivtransport for å komme seg til disse institusjonene og virksomhetene.

Dyrere og tregere

Stortingsrepresentanten forteller at han erfarer at byrådets krig mot bilister medfører at varer og tjenester blir dyrere for Oslofolk.

annonse

– Jeg snakket med en håndverker, som tidligere hadde mange jobber i Oslo. Så skrudde han opp prisen på grunn av vanskelig fremkommelighet og manglende parkering, men fikk fortsatt jobber. Han skrudde opp prisen igjen og fikk fortsatt jobber. Han snakket om irritasjonen rundt både fremkommelighet og det å finne parkering. Om han hadde kjørt frem bilen sin til stedet han skulle utføre en jobb, for å tømme bilen for verktøy og så finne parkeringsplass, hadde han fått bot før han rakk å tømme bilen. Det var ikke noe alternativ å prøve å finne parkering først, for så å gå frem og tilbake og bære verktøyet og utstyret. Det ville vært veldig upraktisk, samt at muligheten for at verktøy ville ha blitt stjålet er stor.

– Han hadde mange nok jobber i hele det sentrale østlandsområdet, så han sluttet helt å jobbe i selve Oslo.

Omveier

Stengte gater skaper mer forurensning, og høyere CO2-utslipp, fordi eksempelvis varebiler som skal levere, må kjøre store omveier. Skal man levere en vare fra et sted ved Kontraskjæret til rådhuset, 500 meter unna, må du kjøre i over tre kilometer, gjennom Operatunellen.

– Konsekvensen er jo at det blir dyrere å bygge. Varebiler kommer ikke frem. Det blir dyrere å renovere. Butikker må legge ned.

Valgfrihet

annonse

Johnsen mener man må få lov til å selv velge det transportalternativet som passer best. I noen tilfeller, som når man reiser inn til Oslo og har flere ærender ulike steder i hovedstaden, kan bil være fordelaktig og effektivt for mange. 

– Du har mange forskjellige personer som ulike behov. Bor man sentralt i Oslo kan man reise kollektivt, men for mange som bor utenfor byen som skal flere ting i Oslo fra A til B til C, er det enklere med bil.

– Valgfriheten får du snart ikke. Det virker som om byrådet er mest opptatte av å gjøre hverdagen sur for bilister. De har et ensidig fokus på sykkel, gange og kollektivtransport, og klarer ikke ha to tanker i hodet samtidig. De plager bilistene så mye, for å gjøre det så vanskelig at folk slutter å kjøre bil, med de konsekvenser det har.

Dødt sentrum

Frp-eren frykter også for at Oslo sentrum kan bli dødt i fremtiden, og at mange vil handle andre steder. Også Oslo Handelsstands Forening har advart mot dette. 

– Gå mellom Stortinget, Aker brygge og rådhuset. Der er det jo helt dødt!

Les også: Saltbruken i Oslo er tredoblet med MDG i førersetet

Politisk vedtatt kork

Johnsen sier avslutningsvis at han tror at man ville ha forurenset mindre om man åpnet flere gater for gjennomkjøring.

– Når noen gater, der det ikke er lov til å kjøre, står tomme, mens det er stillestående kø i de gatene det fortsatt er lov til å kjøre, så er det politisk vedtatt kork, kø og kaos. Hadde du fordelt trafikken på de gatene som nå er tomme, hadde trafikken kunne flyte godt gjennom hele Oslo. Og det kunne ha blitt mindre kø og forurensning av det.

Setter du pris på Resett?

VIPPS 124526
BANK 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) eller
SMS “Resett fast” (59,- pr. mnd.) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon