Illustrasjonsbilde av aviser. Papiraviser. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
annonse
Tross økte brukerinntekter faller lønnsomheten i mediebransjen, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet.
annonse

Brukerinntektene øker, reklameinntektene faller og lønnsomheten for norske aviser, radio og TV faller, ifølge rapporten.

– Tallene viser at det å klare å ta betalt for innholdet blir sentralt for økonomien i medievirksomhetene framover, skriver direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

De siste fem årene har avisene mistet 2,3 milliarder kroner i annonseinntekter, ifølge rapporten.

annonse

Avisene og de kommersielle TV-kanalene hadde i 2018 10,9 milliarder i brukerinntekter. Det er en økning på 24 prosent siden 2014.

Totalt omsatte avisene, radio- og tv-kanalene for 26,7 milliarder kroner i 2018. Det er en økning på om lag én prosent fra året før.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon