Ocean Viking er ett av skipene som har plukket opp migranter i Middelhavet. Foto: Carmelo Imbesi/ ANSA / AP / NTB scanpix
annonse
annonse

Redningsoperasjoner fører til flere kryssinger i mindre sikre båter – og flere dødsfall – fordi menneskesmuglere forventer at personene blir reddet.

Giovanni Mastrobuoni, en av Europas fremste økonomer basert på Collegio Carlo Alberto i Torino, har samarbeidet med de anerkjente økonomene Claudio Deiana og Vikram Maheshri − for å se på hvordan menneskesmuglere endrer sin oppførsel som en konsekvens av redningsarbeid i Middelhavet.

For å teste hypotesen sin, bygde de et datasett hvor de undersøkte sjøforholdene fra 2009-2017; antallet uregelmessige migranter som ankom daglig i Italia; antallet dødsfall i det sentrale Middelhavet; og logger for søk- og redningsaktiviteter.

annonse

Bloomberg melder at studien er langt mer sofistikert enn tidligere studier om tematikken, ettersom den inkluderer sjøforhold i Middelhavet med i analysen.

Ond sirkel

Forskningen konkluderer med at økte redningsaksjoner fører til at menneskehandlere skifter fra mer sjødyktige trebåter til billigere oppblåsbare gummibåter. Loggføring av hvilke migrantbåter som har blitt brukt i løpet av perioden, bekrefter denne trenden.

Les også: En umoralsk godhet

Når kriminelle menneskesmuglere forventer at det er en større sjanse for at migrantene blir reddet, reagerer de ved å bruke billigere og mindre sikre båter for å transportere dem over Middelhavet. Som et resultat, øker antall kryssinger – på båter som er mer utsatt for ulykker – som igjen gjør det umulig for redningsarbeidere å redusere antall dødsfall på sikt.

Bekrefter Salvinis argument

annonse
Matteo Salvini. 15. iuli 2019. (Foto: Andreas SOLARO / AFP)

Denne konklusjonen vil være vanskelig å akseptere for mange, spesielt på venstresiden, som mener at europeiske regjeringer har en moralsk plikt til å yte bistand til sjøs til migranter som krysser Middelhavet.

Kritikken, spesielt fra høyresiden, har alltid vært at denne innsatsen er kontraproduktiv og gjør vondt verre.

Les også: Italias nye regjering er et dødfødt prosjekt

Da han satt i regjering, ledet Italias tidligere innenriksminister, Matteo Salvini, arbeidet med å begrense omfanget av slike redningsoperasjoner – spesielt de som ble utført av ikke-statlige organisasjoner – som Open Arms og Ocean Viking.  Han omtalte ofte ulovlig innvandring som en «bransje» som måtte stoppes, selv om det innebar en streng politisk linje.

Denne forskningsrapporten vil styrke både argumentet hans og hans støttespillere over hele kontinentet.

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon