Illustrasjonsfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix
annonse
annonse

Elever fra andre kulturer er vant til ytre disiplin. 

Mattelærer Gro A. Ludvigsen skriver i Nettavisen om kulturforskjeller i norsk skole. 

Hun forteller at det i friminuttene danner seg ekskluderende grupper med innvandrergutter, hvor det ofte oppstår knuffing og noen ganger vold. 

annonse

Les også: Musikkelever gjør det bedre i matte, språk og realfag

Mange lærere opplever rådvillhet, forteller hun: 

«Vi tar det for gitt at elevene har de samme verdiene som oss selv. Sånn er det ikke. Når det blir uro i gruppa og elever gjør noe uakseptabelt, er det mange av oss som blir redde – ikke uten grunn, så vi snur ryggen til.

Noen lærere går bort og setter seg på huk med pedagogstemme. Det hjelper ikke. Disse elevene er vant til ytre disiplin.

annonse

Etter min erfaring, er den beste måten å hjelpe dem på (og resten av klassen som blir mye forstyrret eller er redde), å være streng, sette krav til god oppførsel og sette makt bak kravene.»

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon