Trollstigen i Rauma kommune i Møre og Romsdal. Ny forskning viser at det er færre ulykker på veier med mange krappe svinger. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
annonse
annonse

Veier med mange krapper svinger kan være blant årsakene til at det er få ulykker på norske veier, viser forskning.

Krappe svinger kan isolert føre til flere ulykker, men veier med mange krappe svinger etter hverandre kan likevel være sikrere enn veier hvor det er lenger mellom svingene, viser ny forskning skriver Aftenposten.

– De mange kurvene vi finner på norske veier kan være en grunn til at trafikksikkerheten er så god som den er i Norge, skriver forsker Rune Elvik i Transportøkonomisk Institutt på nettstedet Samferdsel.

annonse

Årsaken er at sjåfører tilpasser farten etter hvordan veien er utformet. Jo lenger det er mellom kurvene, desto mer øker ulykkene. Har veien mange kurver, er føreren forberedt på det og avpasser farten deretter.

I Trygg Trafikk støtter de forskningen og sier beregningene også samsvarer med faglige erfaringer fra veinettet.

– Likevel må vi skille mellom ulike typer veinett for at dette skal holde vann. En firefelts motorvei har vesentlig lavere ulykkesrisiko enn en svingete fylkesvei, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon