Mørk sjokolade. Foto: Pixabay
annonse
annonse

Riktig kosthold er viktig hvis man føler seg deprimert.

Det kan være tungt i Norge på vinterstid når mørket dominerer store deler av døgnet. Men riktig kosthold kan hjelpe på humøret.

Her er fem typer mat som hjelper mot vinterdepresjon:

annonse

1. Valnøtter:

Denne nøtta er vanlig å spise i juletiden. Den er veldig rik på omega-3 fettsyrer som gir en boost på humøret.
Valnøtter er en av de rikeste plantekildene til omega-3-fettsyrer, og flere studier har vist hvordan omega-3-fettsyrer støtter hjernens funksjon og reduserer depresjonssymptomer.

2. Bær:

Blåbær, bringebær, jordbær og bjørnebær er rik på antioksidanter. Blåbær er rike på antocyaner og karotenoider. Hvis du lider av stress og økt angst, vil kortisol i blodet endre de grunnleggende funksjonene dine. Hvis du spiste blåbær regelmessig, ville alle disse prosessene bedre seg, og dermed øke kroppens naturlige forsvar.

3. Fisk:

Laks, ørret, sild og makrell. Den er rik på omega 3-fettsyrer, som kan bekytte mot depresjon og være bra for hjerte, muskler, ledd, hud og fordøyelse.

4. Mørk sjokolade:

Mørk sjokolade, som består av 70 prosent kakao, og helst er sukkerfri, er rik på antioksidanter, og inneholder koffein og tebromin som virker oppkvikkende.

5. Lakris:

annonse

Stoffet glycyrrhizin som finnes i lakrisrot hjelper på humør og stress og gjør deg mindre trist.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon