Kunnskaps- og integreringsministerJan Tore Sanner tirsdagens presentasjon på Jordal skole tirsdag av resultat fra den siste PISA-undersøkelsen . Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
annonse
annonse

«Uten den refleksjonen som lesing legger opp til, blir man lettere med på flokkens galskap.»

Vitenskapsjournalist Bjørn Vassnes skriver i Klassekampen om hva som skjer når barn leseferdigheter blir svekket, slik PISA-tall viser er i ferd med å skje med norske elever. 

Les også: Pisa-sjokket: Innvandrere ble ikke nevnt med et ord

annonse

«Det som blir mer og mer sjeldent, er at noen etterprøver logikken i et argument. Og hvorfor skal de gjøre det, når ingen etterspør det? Det som teller i dag, er å stemple motstandere, «ta mannen i stedet for ballen», eller det logikerne kaller «appeller»: å hoppe over logikken og heller vise til hva autoriteter sier, hva som er trendy, tradisjon, «sunn fornuft». Og fremfor alt, appellere til emosjoner: «jeg blir kvalm av NN», «dette gjør meg opprørt!!». Hva skal man da med logiske argumenter?

Men det er nettopp logiske argumenter, og ikke emosjonelle utladninger, som har vært essensen i demokratiet, helt tilbake til grekerne. Kaster man logikken over bord, sier man fritt fram til demagogene, forførerne.

Uten den refleksjonen som lesing legger opp til, blir man lettere med på flokkens galskap.»

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon