Cecilie Lyngby i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger.(FNB). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
annonse
annonse

En reklamekampanje fra Norsk Vind AS viser en klokke som teller ned til 2030, årstallet verden ifølge FN er nødt til å halvere sine klimautslipp.

Reklamen for vindkraft kan skape angst hos barn, mener kritikerne ifølge ABC Nyheter.

Forbrukertilsynet har foreløpig har mottatt 52 henvendelser om reklamekampanjen, 32 tips og 20 klager. De omtaler antall henvendelser som høyt.

annonse

Blant klagerne er Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) sine fylkespartier i Oslo og Viken.

– Vi hadde et felles møte hvor det ble enstemmig vedtatt at vi skulle klage inn reklamefilmen for Forbrukertilsynet. Hvis de ikke tar tak i dette, så kommer jeg og kollega Britt Fossum til anmelde reklamen til politiet. Jeg har aldri reagert så sterkt på en reklame før, sier Cecilie Lyngby til ABC Nyheter.

Norsk Vind avviser kritikken.

annonse

– Vi har valgt å fremme budskapet fra FN med et sterkt virkemiddel. En klokke som teller ned til utgangen av 2030 er basert på ren fakta. Det er først og fremst FN som har vært tydelige på at vi må halvere klimagassutslippene innen da om vi skal nå klimamålene. Klarer vi ikke det, kan de få store konsekvenser både for folk og naturen, sier Christophersen til ABC Nyheter.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon