Illustrasjonsbilde. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
annonse
annonse

Tittelen på en ny bok  er «Journalistikk, profesjon og endring». Boka fokuserer på at, når alle og enhver kan formidle, blir det mer utydelig hva som er journalistikk, og hvem som regnes som journalister.

23. januar lanseres boka «Journalistikk, profesjon og endring» med et seminar på OsloMet.

Boka består av en samling tekster fra 11 ulike journalistikkforskere og er redigert av Paul Bjerke ved Høgskolen i Volda, Birgitte Kjos Fonn ved OsloMet og Birgit Røe Mathisen ved Nord Universitet, heter det i en pressemelding fra OsloMet.

annonse

Artikkelen fortsetter under.

Hvor mye desinformasjon skal vi egentlig tåle?

Belyser norske forhold

annonse

– De siste årene har det kommet en rekke bøker internasjonalt om journalistikk med prefikset re i tittelen: rethinking, re-inventing, revisioning og re-examining.

– I flere av disse diskuteres en spenning mellom bekymring og håp på journalistikkens vegne: bekymring for ytre press, usikker finansering, sviktende tillit og uklare grenser for hva som er journalistikk, heter det fra redaktørene.

Når det nevnes “håp” er det knyttet til at digitale utviklingen kan styrke både arbeidsprosess og produkt, og fordi journalistikk tross alt er en motstandsdyktig profesjon som har vært gjennom mange endringsprosesser før.

– Hensikten vår med boka «Journalistikk, profesjon og endring» er å belyse dette med et grunnleggende norsk utgangspunkt. Og vi er mer opptatt av de journalistiske yrkesutøverne enn bransjen som sådan, sier redaktørene.

Artikkelen fortsetter under.

Mediene som skjuler vold i innvandrerområder har et ansvar for radikaliseringen

annonse

– Alle kan formidle

23. januar lanseres boka «Journalistikk, profesjon og endring» med et seminar på OsloMet.

– Journalistikk vil fortsatt være en viktig del av den offentlige samtalen. Men når alle og enhver kan formidle, blir det mer utydelig hva som er journalistikk, og hvem som regnes som journalister, sier Bjerke, Fonn og Mathisen.

Redaktørene hevder dette kan bidra til at både fagpresse og nye nettsteder får større betydning i det journalistiske landskapet.

I boka skriver Turid Borgen om redaktørenes makt og avmakt. Svein Brurås tar for seg content marketing og diskuterer skillet mellom journalistikk og reklame, mens Sigurd Allern drøfter journalistikk som faktasjekking.

Analyse av Resett 

To av kapitlene er viet lokaljournalister, og andre kapitler spør blant annet  om journalister fortsatt snakker med folk og boka tar også for seg profesjonsideal og kommersielle hensyn hos frilansjournalister, heter det i pressemeldingen.

Paul Bjerke, Birgitte Kjos Fonn og Idar Flo har analysert Resetts publiseringspraksis.

Boka belyser også markedsforhold og nye aktører, og diskuterer forhold som objektivitet, grensedragninger og maktforskyvning innafor journalistprofesjonen.

– Boka tar selvsagt ikke for seg alle sider ved journalistikken, til det er feltet for stort. Men gjennom tekster fra elleve ulike journalistforskere diskuteres flere sentrale utfordringer journalistikken som fag og profesjon står ovenfor.

– Alle kapitlene i boka forsøker på forskjellige måter å undersøke hvor grensene for journalistisk profesjonsutøvelse og journalistiske idealer går i dag, sier Bjerke, Fonn og Mathisen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon