Helge André Njåstad (Frp) mener fortsatt at partiet hadde mye ugjort i regjeringen. Han sier han nå er tilhenger av å stå utenfor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
annonse
annonse

Flere Frp-topper ville inntil nylig at partiet skulle fortsette i regjering. Stortingsrepresentant Helge André Njåstad (Frp) sier de hadde mye ugjort.

– Jeg brukte ikke mer enn to minutter på å omstille meg mentalt. Det var greit å få en avklaring. Men jeg fastholder at vi hadde mye ugjort i regjeringen. Nå må vi spille kortene annerledes utenfor regjeringen, sier Njåstad til VG.

Noen dager før Frps regjeringsexit sa han at det beste for landet var om partiet ble sittende i regjering. Han sa også at han synes det var tilstrekkelig å markere uenigheten mot hjemhentingen av den IS-siktede kvinnen med en dissens i regjering, skriver avisen.

annonse

Sentralstyremedlem og Frp-veteran Alf Erik Andersen fra Agder mente også at Frp burde bli sittende i regjering.

– Etter at jeg fikk mer innsikt i dialogen mellom oss og de andre regjeringspartiene om hjemhentingen av IS-kvinnen, så skjønte jeg at dette gikk ikke lenger. Det gikk opp for meg at dette var en god sak å gå på, sier Andersen til VG.

Lokalpolitiker og styremedlem i Vestland Frp, Rita Navarsete, og leder i Fremskrittspartiets Ungdom, Bjørn-Kristian Svendsrud, var også blant dem som ønsket at Frp skulle bli sittende i flertallsregjeringen. Navarsete og Svendsrud sier de imidlertid nå er tilhengere av å stå utenfor regjeringen.

Frp garanterer ikke støtte til E18-prosjektet

annonse

Avtroppende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har sagt at ingenting kan lenger stanse E18-prosjektet, men nå kan hans eget parti komme til å felle det.

– Frp er prinsipielt imot bompengefinansiering. Hvordan denne saken skal behandles vil vi komme tilbake til litt senere i stortingsbehandlingen, sier Frps samferdselspolitiske talsmann Morten Stordalen til Aftenposten.

Det var i desember Dale uttalte at ingen ting lenger kunne stanse E18-prosjektet, men da hadde regjeringen flertall på Stortinget. De trengte derfor ikke å ta hensyn til opposisjonen på Stortinget eller denne vårens forhandlinger om Oslopakke 3, der byrådet i Oslo og det nye flertallet i Viken ønsker å stanse eller endre prosjektet, skriver Aftenposten.

Mesteparten av nye E18 skal finansieres med bompenger, og fram til Frp kom i regjering i 2013 hadde partiet konsekvent stemt imot bompengeproposisjoner i Stortinget.

Samtidig som Frp kan vende tommelen ned, er fylkesrådet i Viken et skritt nærmere å realisere trusselen om å trekke lånegarantien. De har sendt et brev til transportkomiteen på Stortinget der de ber om å utsette behandlingen av bompengeproposisjonen for E18.

annonse

I brevet kommer det blant annet fram at utgiftene til E18 Lysaker-Asker kan bli høyere enn 40 milliarder, slik det tidligere er varslet, og dermed urealistisk høy brukerbetaling.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon