Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
annonse
annonse

Dette spørsmålet stiller tidligere sjefredaktør i VG Bernt Olufsen.

– Det meldes om økte abonnementsinntekter mange steder, og veksten i betalende digitale brukere feires med oppblåsbare gull-tall på veggen. Bare noen ikke stikker hull på ballongene, skriver han i Medier24.

Tallene er likevel dystre, bare 38 prosent av opplaget er digitalt og 39 prosent leser fremdeles papiravis. Selv om opplagsveksten viser fremgang, så har reklameinntektene stupt med 34 prosent på fem år. Olufsen slår seg ikke til ro med positive nyheter om at medias inntekter begynner å stabilisere seg. Han frykter at gleden er kortvarig. Den tidligere sjefredaktøren i VG tror ikke abonnementsinntekter er nok til å dekke medias utgifter. Han mener at bransjen ikke har utviklet en bærekraftig forretningsmodell.

annonse

Les også: Gammelmedia roper på enda mer hjelp fra skattebetalerne

Han vil gjøre det lett for kunden og ser for seg en «felles innlogging», og bruker «Bank ID på mobil» som eksempel. Dernest bør mediebransjen tilpasse seg folks nettbruk.

– Den flotte effekt av digitaliseringen er at vi aldri tidligere har hatt tilgang til så mange kilder til informasjon og kunnskap som det vi har i dag. Det er ikke bare lokalavisen og en lineær TV-kanal, lenger. Vi forholder oss til et mangfold av tilgjengelige kilder til alle døgnets tider, innhold distribueres gjennom sosiale medier, og vi ønsker å lese litt her og litt der. Dette er bransjen ikke villig til å ta inn over seg.

annonse

Olufsen skriver at folk har ikke råd til så mange abonnementer, derfor blir mye av nettavislesningen å scrolle nedover forsiden. Eller det han kaller «øyhopping» at kunder kjøper bare «abonnemnentstilbuder» og når de utløper så går de til konkurrenten.

Les også: Reklameinntektene til gammelmedia faller, igjen

Løsningen er mer pressestøtte

– Nyheter om enkeltstående satsinger og digital opplagsøkning må ikke kaste skygger over behovet for en ny mediepolitikk som sikrer mangfold og innovasjon. Lokalavisene er mest utsatt og trenger betydelig økning i støtten fra myndighetene, skriver Olufsen og avslutter med følgende ord.

– Det er helt avgjørende for vårt demokrati at vi sikrer lokalavisene. En svekkelse av disse mediene betyr nemlig at upålitelige kilder får større gjennomslagskraft i samfunnet.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon