FOTO: Elisa Riva/Pixabay
annonse
annonse

— Manglende førpris var den vanligste feilen Forbrukertilsynet fant under gjennomgangen av Black Friday 2019.

Tilsynet sender ut tilsammen 14 brev etter fjorårets handlefest.

Black Friday er en uke med tilbud og salg der forbrukerne konstant gis inntrykket av at det er penger å spare. Sannheten kan være en  litt annen, heter det fra Forbrukertilsynet i en pressemelding.

annonse

– Vi ser at mange næringsdrivende ikke gir god nok informasjon om salg og tilbud, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

– Denne typen markedsføring skaper et press hos forbrukeren om å handle, men om informasjonen ikke er presis kan mange forbrukere ende opp med et kjøp som faktisk ikke er spesielt bra i det hele, sier Haugseth.

Artikkelen fortsetter under.

Frankrike vil forby Black Friday-salg

annonse

Førpris er en gjenganger

En gjenganger ved markedsføring av salg er at den næringsdrivende ikke oppgir førpris på produktet og ikke skiller mellom salgsvarer og varer som ikke er nedsatt.

– Uten førpris er det vanskelig for forbrukerne å finne ut om noe faktisk vil være et godt kjøp eller ikke. Det kan også fort være villedende – og dermed ulovlig markedsføring, sier Haugseth.

Forbrukertilsynet har sendt brev til følgende næringsdrivende i kjølvannet av Black Friday i fjor:

  • NetOnNet
  • no
  • no
  • Jollyroom
  • Kajakk & Fritid
  • AMFI Moa
  • ELON Norge
  • Dustin Norway
  • Babycare
  • Bagaren och kocken
  • Kitch’n

Forbrukertilsynet sendte også brev til følgende kjøpesentre på grunn av senterbutikkenes markedsføring i senteravisene.

annonse
  • Strømmen Storsenter
  • Lagunen Storsenter
  • Jessheim Storsenter

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon