Illustrasjonsbilde. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
annonse
annonse

Statens Vegvesen publiserte i januar 2020 en undersøkelse av bosatte i Oslo og Akershus sine holdninger til bompenger. Rapporten viser at de med lav inntekt er mest kritisk til bomringen. 

Undersøkelsen har vært utført årlig siden bomringen ble åpnet i 1989 og har som formål å «kartlegge eventuelle atferds- og holdningsendringer over tid.»

Lav inntekt og redusert bilbruk   

annonse

Kartleggingen viser  sammenheng mellom lav inntekt og redusert bilbruk.

I utsagnet «hvor enig eller uenig er du i påstanden: Bompenger i Oslo-området fører til at du reiser mindre med bil» er det inntektsgruppen 500.000-799.999 som har lavest andel enige, 42 prosent, i utsagnet. Gruppen som tjener under 500 000 har størst andel enige med 54 prosent, mens de høyere inntektsgruppene ligger på 52 prosent enighet. 

Det kan tyde på at de med dårligst råd rammes hardest av bomringen.  Likevel sier den laveste inntektsgruppen seg minst enig i at bilister skal være med å betale forbedringer av kollektivsystemet. Gruppen med inntekt på 1.100 000 og oppover, er mest enig i at bilister skal finansiere forbedringer i kollektivtrafikken.   

annonse

Les også: Frp frigjør seg fra bompengeavtalen  

Takstsystem  

Avstanden mellom den høye og den lave inntektsgruppen gaper også når det når det gjelder miljø- og tidsbaserte takster. 

Gruppen med høy inntekt er mer positive til takstbasert system enn den laveste inntektsgruppen. Hele 17 prosent skiller den laveste og høyeste inntektsgruppens positivitet til tidsbaserte takster, mens det er et gap på 24 prosent når det gjelder miljøtakster. 

Les også: MDG: Staten må betale for Oslos klimapolitikk 

Oslo-borgere er positive

annonse

Hos Abc nyheter heter det at «en ny undersøkelse viser at folk i Oslo-området var mer positive til bompenger i fjor enn året før, til tross for nye bommer og endret takstsystem.»

– De mest positive til bomringen finner vi i Oslo, Bærum og Asker, mens folk i Follo og på Romerike er mest negative. Dette kan henge sammen med at det ble etablert bomring på bygrensa mot Romerike og Follo i 2019 og hvor godt kollektivtilbud man har der man bor, sier avdelingsdirektør for Transport øst i Statens vegvesen, Fred Anton Mykland, ifølge Abc nyheter. 

Det vektlegges derimot ikke at det er de omkringliggende kommunene som drar den største økonomiske belastningen i bompengeinnkrevingen, ettersom mange er avhengig av å passere bomringen for å komme seg til jobb.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon