Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
annonse
annonse

En reklame for selskapet Norsk Vind as ble av Forbrukertilsynet ansett som  skremmende for barn og et brudd på Markedsføringsloven. Men reklamebyrået, som har laget kampanjen, mener Forbrukertilsynet har latt seg påvirke av aktivister og ikke bør blande seg.

Avisen Dagens Næringsliv skriver at Forbrukertilsynet mottok 175 klager og 50 tips om den aktuelle reklamekampanjen  «Klokka tikker mot 2030».

Forbrukertilsynet behandlet saken i et møte 29. januar i år, og det ble konkludert med at reklamen var egnet til å skape frykt hos barn, og således et brudd med Markedsføringsloven.

annonse

Artikkelen fortsetter under.

Vindkraft-selskap setter opp Norges største klimaklokke

– Bør ikke blande seg inn

annonse

– At Forbrukertilsynet skal gå inn å si noe om hvordan man beskriver tørke, flom og klimaendringer, for å skjerme barn for det, det er problematisk, og jeg kan ikke forstå at Forbrukertilsynet skal blande seg inn i det, sier Sindre Beyer, daglig leder i Try råd til Dagens Næringsliv.

Norsk Vind as’ reklamekampanje «Klokka tikker mot 2030» tar til orde for at utbygging av vindkraft er nødvendig om man skal kutte klimautslippene tilstrekkelig frem mot år 2030.

Forbrukertilsynet ønsker begrensninger i visningen av reklamen, og at barn skal skjermes noe Beyer ikke er fornøyd med, og kaller en dramatisk begrensning av ytringsfriheten, skriver DN.

Det har kommet påstander om at Forbrukertilsynet har latt seg påvirke av aktivister, som er motstandere av vindkraft, men det avviser direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth overfor Dagens Næringsliv.

Gigant på vindkraft

Norsk Vind ble stiftet i 1996, og har siden den gang arbeidet kontinuerlig med prosjektering, utvikling, bygging og drift av vindparker i Norge og utlandet.

På Sørvestlandet vil Norsk Vinds prosjekter dekke strømforbruket til 100 000 husholdninger når de er ferdig utbygd, skriver selskapet på egne nettsider.

Tidligere i år satte selskapet opp en gigantisk nedtellingsklokke på 15 x 3,5 meter på Jæren, og den skal symbolisere hvor mye det haster å få stoppet klimaødeleggelsene.

annonse

I den sammenheng sa Norsk Vinds daglige leder, Per Over Skorpen:

– Jeg håper vi med dette får tydeliggjort budskapet om at vi ikke kan vente med å bygge ut mer fornybar energiproduksjon.

Selskapet beskrev i sammenhengen en lansering av den største kampanjen i Norge for å promotere vindkraft som en viktig klimaløsning, og at kampanjen kom til å få mye plass med TV-reklame, i utendørsreklame og reklame i sosiale medier.

Norsk Vind hadde i 2018 en omsetning på 25,7 millioner kroner, og har etablert en rekke vindkraftparker allerede og har flere under utvikling, ifølge egne nettsider.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon