Fire kystfylker og KS krever at regjeringen betaler mer for omleggingen til mer miljøvennlig ferjedrift. Fra venstre:, Bent-Joachim Bentzen (Sp), fylkesråd for samferdsel i Nordland, Tomas Norvoll (Ap), fylkesrådsleder i Nordland, Jon Askeland (Sp), fylkesordfører i Vestland, Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS, Tove-Lise Torve (Ap), fylkesordfører i Møre og Romsdal, Bjørn Inge Mo (Ap), fylkesrådsleder i Troms og Finnmark, og fylkesvaraordfører i Møre og Romsdal Per Vidar Kjølmoen (Ap). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
annonse
annonse

Hvis vi ikke får kompensasjonen som er nødvendig, vil det fortsatt ryke diesel fra ferjene, sier fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo (Ap) fra Troms og Finnmark.

Fire kystfylker og kommunenes organisasjon KS sto fredag samlet om kravet: Regjeringen må betale mer av det det koster å legge om til grønn ferjedrift. Omleggingen er en av årsakene til de økte billettprisene, som har skapt ferjeopprør langs kysten. Men i landets nordligste fylke har ikke det grønne ferjeskiftet kommet så langt, og slik kan det forbli, advarer fylkesrådslederen.

– I Troms og Finnmark går det en diskusjon om vi må sette på vent elektrifisering av ferjer. Hvis det er sånn at man ikke får den kompensasjonen som er nødvendig, så ryker det fortsatt diesel i framtiden, sier Mo. Han gjør det klart at det er utelukket å ta av penger det langstrakte fylket bruker på skole.

annonse
Diesel i åtte år til?

Fylkesrådsleder Tomas Nordvoll (Ap) i nabofylket Nordland sier det er avgjørende å få en avklaring fra staten i vår. Her skal det nemlig legges ut 20 ferjesamband på anbud de neste par årene, flere allerede i år. Avtalene gjelder for åtte år.

– Skal vi kjøre med umoderne dieselferjer i åtte år til, tar ikke vi vårt ansvar i det grønne skiftet. Det kan vi ikke gjøre. Vi bruker 11.000 tonn diesel i året på ferjene, det er rett og slett ikke holdbart, sier han til NTB.

I Møre og Romsdal er de kommet mye lenger med å elektrifisere ferjene. De bidrar dermed til å oppfylle regjeringens mål om å kutte utslippene kraftig i transportsektoren. I Møre og Romsdal har det bidratt til kraftig økte billettpriser – og sinne blant pendlerne.

annonse

Vestland kan også skryte av å ha gått i front og bidratt til å legge om ferjedriften, men uten at de har lagt kostnaden over på de reisende. Men dersom ikke staten bidrar mer, vil det få konsekvenser for driftsbudsjettene for neste år, advarer fylkesordfører Jon Askeland (Sp). Det kan bety kutt i både skole- og veibudsjetter.

Ingen konkrete krav

Fylkene og KS la ikke fram noen sum eller noe konkret krav til regjeringen på fredagens pressekonferanse. Første skritt for den nye «ferjeklubben» er å sørge for at de og regjeringen er enige om hvor mye det grønne skiftet faktisk koster dem.

– Vi må ut av den dumme debatten hvor fylkene sier vi har for lite penger og regjeringen sier vi har nok og egentlig for mye. Det er kreativ tallmagi, det er ingen som får noe ut av den, sier Nordvoll.

– De reisende ber oss om å slutte å krangle. Fix it! sier Askeland.

Frp sier nei til å gi fylkene elferjestøtte

Frp heller kaldt vann i blodet på dem som roper på statlig penger for å stagge ferjeopprøret. Fylkene må betale for elferjene selv, sier Bård Hoksrud.

annonse

Fremskrittspartiets transportpolitiske talsmann har lite sympati for fylkestoppene som nå krever at regjeringen må bidra for å betale omlegging fra diesel til strøm på ferjene.

– Dette er hva du får når du har fylkespolitikere som skal kappes om å være grønnest i klassen, uten å tenke på finansiering og eventuelt hva man må nedprioritere, sier han.

– Nå roper de forutsigbart nok på staten, fortsetter Hoksrud.

Han mener tvert imot at fylkene ikke bør få mer penger fra staten for å dekke kostnadene med å elektrifisere ferjene langs kysten, slik både Vestland, Møre og Romsdal, Nordland og Troms og Finnmark ber om. Regningen skal heller ikke sendes innbyggerne, understreker Frp-politikeren.

– Rolls-Royce vs. Ford

– Hvis man velger Rolls-Royce i stedet for Volvo eller Ford, må man ta ansvar for det. Velger man dyrere løsninger fordi man vil være i front som de grønne fylkene, må de ta regningen selv, sier Hoksrud.

En annen sak er omleggingen til bruk av Autopass, som også har bidratt til økte kostnader for folk som reiser alene med bil på ferjene. Her ønsker Frp at staten skal bidra.

Hoksrud vil imidlertid ikke svare på om det betyr at Frp vil sette ned foten dersom mindretallsregjeringen ber dem støtte et revidert nasjonalbudsjett eller statsbudsjett der det settes av penger for å kompensere fylkene for økte utgifter til elferjer.

– Jeg er transportpolitisk talsmann, det spørsmålet er det andre som må håndtere.

Frp hadde ansvaret

Frp har hatt samferdselsministerposten fra 2013 og inntil de nylig gikk ut av regjering. Dermed har partiet selv hatt ansvar for å følge opp regjeringens politikk, som helt siden Sundvolden-plattformen har omfattet krav om elektrifisering av ferjetrafikken.

– Flertallet i regjeringen har ønsket det, men man kan ikke forvente at andre skal ta regningen når fylkene selv har ønsket elferjer, mener Hoksrud.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon