Finansminister Jan Tore Sanner (H), Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) informerer om Norges forsterkede klimamål for 2030. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
annonse
annonse

I fjor var det bompenger som opprørte folk. Nå er nok et folkeopprør på gang. Denne gang er det økte fergepriser som en følge av den politisk styrte overgangen til batteridrevne ferger som gjør folk forbannet.

Det ropes fra regionene at staten må ta regningen. Tall fra KS viser at det ikke koster 100 millioner mer å bruke elferger, slik regjeringen har anslått, men hele 500 millioner kroner mer. Det er denne differansen ferjefylkene nå vil ha kompensert.

Men staten er bare en metafor for oss skattebetalere. Klimatiltakene som politikerne og mediene selger inn som en selvsagt ting og nødvendighet, koster penger. Mye penger. Det er mer effektivt å bruke fossilt.

annonse

Hvis staten går inn og subsidierer de økte kostnadene, kommer ekstratiltakene til såkalte klimatiltak til å bli skjult for folk. Tross alt er det bra at folk ser konsekvensene gjennom prisen på det som elektrifiseres. Kostnadene synliggjøres. Det vil ikke lønne seg å gjennomføre det såkalte grønne skiftet. De fleste klimatiltakene må gjennomføres med tvang og lovgivning fordi fossile energikilder er rimeligere.

Les også: Professor setter klimaskapet på plass

Og mens norske politikere med mediene som heiagjeng sørger for at Norge «går foran» og på vegne av 5 millioner mennesker – 0,72 promille av verdens befolkning – tar økte kostnader på alskens batteritiltak, vokser forbruket og CO2-utslippene i folkerike land som Kina og India. Noe vi har påvist her på Resett. Norge står for 0,15 prosent av verdens Co2-utslipp: Om Norge kutter alle sine utslipp nå, vil det redusere den globale temperaturen med 0,002 grader i år 2100.

annonse

Og samme dag som opprøret mot økte kostnader som følge av overgangen til elferger er toppsak i mediene, klarer den ny regjeringen å kaste ut at Norge nå skal kutte enda mer i CO2-utslippene frem mot 2030 enn man lovte i Paris-avtalen av 2016. Uten å kunne regne på hva kostnadene kommer til å bli, har regjeringen varslet at Norges selvpålagte forpliktelser går fra kutt på 40 prosent til kutt på 50 prosent. Heldigvis har Frp forstått at de må protestere.

Klimalobbyen har lullet seg inn i troen på at det grønne skiftet kommer til å lønne seg. Men det kommer det aldeles ikke til å gjøre. Elfergene er bare et forvarsel.

De i den store sammenheng meningsløse norske kuttene i utslipp kommer til å koste deg og meg penger. Vi kommer til å få mindre å rutte med, og vi kommer til å få en rekke nye tvangstiltak tredd nedover hodet. Og vi må svelge disse kostnadene og reguleringene for å oppnå temperaturendringer som rett og slett er ubetydelige: 0.002 grader.

Og hva utgjør fergene? Vel, de slapp ut 400.000 tonn CO2. Det er under 0,7 prosent av de totale norske utslippene på 53 millioner tonn CO2. De som er gode i matematikk kan jo da regne på temperatureffekten av fergetiltakene i Norge. Hint 0,002 x 0,007.

Men politikerne elsker det «grønne skiftet». Og når mediene og skoleverket spiller på lag og har erklært skeptikerne for «fornektere», er det fritt frem.

Folkens: Dere må våkne opp og protestere ikke bare mot bompenger og fergeavgifter. Dere må protestere mot hele den botferdige vi-er-best-i-klassen klimapolitikken, inkludert mot de mediene som hjelper politikerne med å selge inn det budskapet som bidrar til å svekke norsk økonomi og vår og våre etterkommeres levestandard.

Nei til flere meningsløse klimatiltak på norsk jord. Få tilbake et kost-nytte perspektiv.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon