Bill Gates. Foto: REUTERS/Jason Lee/File Photo
annonse
annonse

Flere norske medier rapporterte i helgen at Bill Gates skulle kjøpe en miljøvennlig luksusyacht. Dette har i ettertid vist seg å være «fake news».

Nylig gikk en nyhet om at Microsoft-grunnlegger Bill Gates skulle bruke seks milliarder på en hydrogendrevet luksusyacht viralt. Både Dagbladet, E24, Nettavisen og ITavisen hev seg på, og publiserte nyheten, som også har vært publisert i Der Spiegel, New York Post, The Guardian og The Telegraph. Imidlertid viste det senere seg senere at denne nyheten var falsk. Dette rapporterer Medier24.

Les også: Tar til orde for at barn i småskolen skal lære om kildekritikk – vil motvirke «farlige politiske falske nyheter»

annonse

Kildekritikk

Det var BBC som først kunne avsløre fadesen. En journalist hos den britiske rikskringkasteren kontaktet selskapet som selger yachten, og de kunne avkrefte at Bill Gates skulle kjøpe en båt av dem.

– Her har vi gjort en feil, og dessverre formidlet en nyhet som ikke var riktig. Det skal selvsagt ikke skje, og vi kan ikke skylde på de andre mediene som gikk på samme sak. Vi har et selvstendig ansvar for alt vi publiserer, og her bommet vi på både kildekritikk og egen faktasjekk, sier E24-redaktør Gard L. Michalsen, og lover å korrigere artikkelen med den falske nyheten.

Beklager

annonse

Også lederen for Dagbladet Børsen, Jan Thomas Holmlund, beklager hendelsen.

– Vi ble i dag gjort oppmerksomme på at selskapet bak avviser bestillingen. Vi skrev da så raskt vi kunne en sitatsak med de nye opplysningene, samtidig som vi oppdaterte den opprinnelige saken med de nye opplysningene og lenke til den nye saken vår, fortsetter Holmlund.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon