annonse
annonse

Matprat skal promotere norsk kjøtt, og lage skolebøker for barn og unge. Talsperson Arild Hermstad  for Miljøpartiet De Grønne mener «ordningen er et gufs fra fortiden».

Ifølge Klimakur-rapporten er den billigste og mest effektive måten for Norge å redusere klimautslippene på er å få nordmenn til å redusere kjøttforbruket sitt. Samtidig mottar Opplysningskontoret for Egg og Kjøtt (OEK) 79 millioner kroner i året for å promotere norsk kjøtt og egg.

Les også: MDG: Staten må betale for Oslos klimapolitikk

annonse

OEK er ansvarlige for Matprat, som «jobber på vegne av den norske egg- og kjøttproduserende bonden». Arild Hermstad på sin side mener ordningen bør skrotes. Han er særlig kritisk til at Matprat retter seg mot barn og unge.

– Vi må skrote denne ordningen, som har som mål å få folk til å kjøpe mer kjøtt, når det vi trenger er å få ned kjøttforbruket i Norge, sier Hermstad, talsperson i Miljøpartiet de Grønne (MDG).

– Skolen skal være en reklamefri sone, da bør det i hvert fall ikke tillates at det kommer inn kommersielle aktører som utelukkende har som formål å selge de produktene som kjøttindustrien står bak, sier han til VG.

annonse

Les også: MDG mener Norge bør ta imot klimaflyktninger

Matprat uenige
Kommunikasjonssjef Marthe Helene Bogerud i Matprat mener Norge trenger mer matproduksjon til en voksende befolkning.

– Det vi har absolutt best forutsetning for å produsere i Norge, er kjøtt fra drøvtyggere som lam og ku. Vi må kutte klimagassutslippene, men vi må ikke kutte dem på en måte som går utover vår evne til å produsere mat her i Norge, sier hun.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon